Scroll down for the English version.
Bij V-Racing Products kunnen banden aangekocht worden tegen scherpe prijzen en gemonteerd worden door professionele monteurs. V-Racing verzorgt de banden en onderdelen service.
De bandenservice is op het circuit geopend vanaf 8.00 uur.

Mocht je raceparts nodig hebben of banden willen bestellen dan kan je via bovenstaande site's bestellen of de heer Verkade mailen of bellen zodat hij de spullen voor je kan meenemen naar het circuit.
info@vracingproducts.nl Telefonisch: +31 (0)180 76 91 24 Er zal een voorraad Pirelli aanwezig zijn van diverse types en maten. Ook je eigen meegebrachte racebanden kunnen gewisseld en gebalanceerd worden. Zie:
http://www.vracingproducts.nl/ en neem contact op voor een advies over je race banden of straatbanden voordat je een dag gaat circuit rijden.
Straat en circuitbanden.
Welke banden moet ik monteren voor een circuitdag? Dat is een veel gehoorde vraag. Kom vooral met banden die niet over de helft van hun levensduur zijn want dan sturen ze minder goed doordat de banden minder rond zijn. Straatbanden warmen snel op maar kunnen hoge asfalt temperaturen niet aan en waarschuwen op dat moment erg slecht. Kortom, ga je harder in de rondte, kies dan voor een straatband die de hitte op warme dagen beter aan kan zoals de Pirello Rosso Corsa II of de Metzeler Trackday slick is in de ogen van Racecracks voor 99% van de trackday rijders de beste band die je kan kiezen.
Bandenspanning circuitrijden
Bandenspanning op de openbare weg (zonder duo) 2.4 voor en achter 2.5 (koud gemeten) Op het circuit de spanning van straatbanden niet teveel verlagen omdat deze spanning in de band nodig is om de band goed te laten werken. Vraag altijd een bandenspecialist naar de juiste druk. Meestal is voor straatbanden op het circuit de koude druk: 2.2 - 2.3 voor en 2.0 - 2.3 bar achter. Vraag je bandenspecialist naar de juiste druk voor jouw type banden.
Bandenspanning circuitmotor
Rij je al met racebanden en rij je onder de 2.00 op Assen? Denk dan eens aan bandenwarmers zodat je veel nauwkeuriger je bandenspanning kan instellen en door de hogere starttemperatuur veel meer grip tot je beschikking hebt. Vooral bij slicks zijn warmers bijna verplicht maar slicks pas kopen als je onder de 1.50 op Assen rijdt omdat deze banden erg veel temperatuur nodig hebben. Of het moet een hete zomerse dag zijn want dan kan je wel met slicks en zachtere compound achterband rijden. Ook de hardere compound slicks (sc2/k2/Medium/hard) zal je snel kapot rijden als de asfalt temperatuur te laag is, je bandenwarmers de 85 graden niet halen of je tempo te laag. Rij daarom elke ronde zo hard mogelijk om temperatuur in je banden te krijgen en te houden. Wordt je moe? Zet dan even door en rij desnoods een iets kortere sessie, dat vinden je banden veel fijner. Bij echt koud weer kan je beter naar de sc3/k3/hard compound achterbanden gaan en de voorband beter een sc1/k1/soft. Hoe warmer de baan wordt hoe hardere compound voorband en lagere bandendruk en bij de achterband een steeds zachtere compound met lagere banden druk.
Vuistregel bij een baantemperatuur van onder de 25 graden: Hogere bandenspanning is kleinere contact patch band/wegdek. Band kan hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht naar het koude affalt. Blijft dus beter op temperatuur en geeft dus meer grip.
Boven de 25 graden: een lagere bandendruk (-0,1bar) boven de 35 graden asfalt temperatuur (-0,2bar) waardoor je meer vervorming in de band krijgt wat meer warmte in de band brengt. Het is de kunst om zoveel mogelijk warmte in je banden te krijgen. De meeste bandenproblemen komen namelijk doordat je banden niet warm genoeg worden.
Als je met bandenwarmers gaat werken hou er dan rekening mee dat je ook een paddockstand koopt.
NIEUW augustus 2020: Metzeler Trackday slick. Ferry heeft in oktober 2020 op Alcarras en Anulucia de snelste tijd neergezet op de motor van een instructeur die voorzien was van de TD slicks. Deze slicks gaan wel 6 dagen mee en geven verrassend veel grip. Zeker onder koude omstandigheden doen ze het voor 99% van de trackday rijders veel beter dan de hardcore slick. Ferry geeft vanaf 10/2020 vrijwel iedere circuitrijder de tip om met de Metzelet TD slicks te gaan rijden door het grote temperatuurbereik en cold-tire (koude verscheuring van de band) komt amper voor.
De banden warmen sneller op en blijven veel beter op temperatuur. De achterband kan je omdraaien en de banden rij je veel minder snel kapot dan de zachtere slick die je in diverse compounds kan kopen.Even wachten in de pitstraat is geen probleem meer en tijdens een rode vlag wacht je gewoon even omdat je banden weer razendsnel opwarmen tijdens de 1e ronde. Bijkomend voordeel is de prijs. Aanzienlijk goedkoper dan de hardcore slicks en gaan nog langer mee ook.
Bandendruk warm na 1 uur bandenwarmers: voor: 2.4 - 2.5 en achter 1.7 - 1.8. Achter moet je NIET gaan verlagen naar 1.6 of 1.5 als het astfalt warm wordt. Meer informatie: https://www.metzeler.com/nl-be/producten/banden/racetec-td-slick
TIRE SERVICE
Bike racing school tire service.
Get the best motorcycle tires from Pirelli at V-racing. Metzeler and other brands are available to order.
At V-Racing Products, tires can be purchased at competitive prices and assembled by professional technicians. V-Racing provides the tire and spare parts service.
The tire service is open on the track from 8.00 am.
If you need raceparts or want to order tires you can order them via the above sites or email Mr Verkade or call, so he can take the stuff for you to the circuit.
info@vracingproducts.nlPhone: +31 (0) 180 76 91 24 There will be a stock of Pirelli of various types and sizes. Changing and balancing tires you brought yourself is also possible. See: http://www.vracingproducts.nl/
Street and track tires.
Which tires do I have to use for a track day? That is a frequently asked question. Don't start the day with tires that are about half their lifespan because they behave less (tires are not round anymore).
Street tires warm up quickly but can not handle high asphalt temperatures and warn at that moment very bad. In short, if you go faster, choose a street band that can handle the heat like the Pirelli Rosso Corsa. Especially on hot days you have to take this into account, on a cold day a sporty street tire can do remarkably well during a track day.
Tire pressure circuit driving
Tire pressure on the public road (without a duo) front 2.4 and rear 2.5 (measured cold) On the track, don't reduce the tension of street tires that much because this tension is necessary for the tire to work properly. Always ask a tire specialist for the right pressure. Commonly used pressure for street tires on the track is: front 2.2 - 2.3 and rear 2.0 - 2.3 (measured cold). Ask your tire specialist for the right pressure for your tires.
Do you normally drive in nice weather on public roads and do you occasionally take a track day? Then think about switching to a race tire such as the Pirelli Diablo Corsa with profile and dot code so you are insured on the public road. These tires can often be bought 2nd hand for small prizes from racers. Usually less than 100, -. They work well on the road and certainly on the track. Ferry van Rijn did it always and still a lot other driver do this as well.
Tire pressure circuit bike
Do you already use race tires and doing lap times below 2.00 min at Assen? Then think about using tire warmers so you can adjust your tire pressure much more accurately to gain much more grip due to a higher starting temperature.
Keep in mind that when you use slicks, the use of tire warmers is advisable because the operating temperature of slicks is much higher then applicable for other tires. But only consider to use slicks when your lap times at Assen are 1.50 min or below. On a hot summer day you can also use a softer compound slicks at the rear, even if you're a little bit slower than the above mentioned 1.50.
The harder compound slicks (SC2/K2/Medium/hard) will be damage rapidly when the track temperature is rather low, your tire warmers are not able to keep the temperature up to 85 degrees or your pace is to slow. Therefore, drive every lap as fast as possible to get and keep temperature in your tires.
Are you tired? Then just go ahead and if necessary, do a slightly shorter session, your tires are going to like that. In really cold weather you better use the sc3 / k3 / hard compound at the rear and a sc1 / k1 / soft at the front. The warmer the track becomes, the harder compound front tire with lower pressure you have to use. For the rear tire you will have to use an ever softer compound with lower pressure.
Rule of thumb with a track temperature of less than 25 degrees: Higher tire pressure is smaller contact patch tire / track surface. As a result, the tire will lose heat less quickly via heat transfer to the cold tarmac. So the heat will be preserved better and gives more grip.
Above 25 degrees: a lower tire pressure (-0.1 bar), above the 35 degree track temperature (-0.2 bar). This causes more distortion of the tire which brings more heat into it. The trick is to get as much heat as possible into your tires. Most tire problems are caused by getting insufficient temperature into the tires.
If you are going to use tire warmers, keep in mind that you also need a paddock stand.