Wat circuit Assen zo bijzonder maakt


Het TT circuit van Assen is het bekendste permanente motor circuit van Nederland. Het vloeiende karakter, de hoge snelheid en de rijke historie zorgen ervoor dat er veel coureurs en circuit rijders zo graag op het TT Assen rijden met een trackday.
Ik licht graag de bijzonderheden van het circuit toe en wat een circuitdag waardevol en compleet maakt om er met je motor te rijden.

circuit Assen

De voordelen van het TT circuit
Door de extreem hoge veiligheidseisen die de FIM stelt aan het circuit voordat er een Motogp race georganiseerd mag worden, zorgt dit ervoor dat het TT circuit het veiligste circuit van Nederland en België is. Zowel voor auto’s en motoren is het er erg veilig om te rijden. Het circuit heeft meerdere malen een aanpassing ondergaan om de goedkeuring te houden van de FIM en op die manier kan Dorna de Motogp races er organiseren.


Mijn 1e ervaring met het circuit van TT Assen
De timing voor mijn 1e circuitdag op het TT circuit Assen was niet heel goed. Het weekend ervoor (in 2003) ging ik met vrienden naar de zwarte cross. Het zwarte cross programma duurt tot Zondagnacht en Maandagochtend vroeg mocht ik naar Assen toe voor de track day. Ik had de motor in mijn bus staan zodat ik vanaf de cross gelijk door kon rijden. Zondag op tijd proberen te slapen maar dit lukte niet door de harde muziek en de oordoppen zorgde ook niet voor genoeg stilte. Het werd een lange nacht en de nacht ervoor had ik helemaal geen last van het smalle luchtbedje. Hoe zou dat nou komen?
Na wat opstart problemen kwam ik aan op Assen. Ik had met een paar motorvrienden van Motormaf afgesproken en we hadden ingeschreven voor vrij rijden. Doordat ik op het circuit van Zolder en Zandvoort behoorlijke ervaring had opgedaan was ik te snel voor de les groep. De 1e sessie was nog even wennen omdat ik de baan moest leren kennen. Vooral de oude Veenslang en het knikje voor de Bult waren lastig maar vanaf de 3e sessie ging het op die punten ook een stuk sneller en beter.
Einde van de dag zette ik een 1:33,1 waar ik erg tevreden mee was omdat mijn sportmotor: de Kawasaki ZX9R de nodige beperkingen had. Het circuit was op deze reguliere dagen iets korter dan dat het nu is want op de Noordlus werd alleen gereden met het WK Superbike en de Motogp. Met de andere races en circuit dagen gaat iedere motor of auto eerder rechtsaf op het rechte stuk bij start-finish om zo net na de Strubben de Veenslang op te rijden.
Deze 1e bocht werd de Nationale bocht genoemd maar die bocht is er tegenwoordig niet meer omdat sinds de circuit aanpassing van de winter 2015/2016 iedereen op hetzelfde circuit rijdt. Nou ja bijna dan. De snelle Ruskenhoek wordt alleen nog maar met een race day gebruikt zoals de Motogp, WK Superbike en het BSB evenement.
 
Motor rijvaardigheidstrainingen
Ook al heb je geringe ervaring op een ander circuit. Het is verstandig eerst een dagje les te nemen alvorens te gaan vrij rijden. Doe net even een stapje terug want je zal merken dat het TT circuit snelle bochten heeft en op die punten is het lastig inschatten hoe hard je er doorheen kan. Als je gelijk gaat vrijrijden dan zal je echt teveel afremmen bij de snelle stukken en zo voor een verrassing zorgen voor de andere circuitrijder die net achter je zit. Doe daarom op de nieuwe circuits een stapje terug zodat je de 1e sessies rustiger de baan kan leren en je snelheid geleidelijk kan opbouwen.
Een goede instructeur en organisatie zal voor jou een leuke circuit training verzorgen waarbij je veel kan leren en zoveel mogelijk op je eigen snelheid kan rijden. Geef daarom aan als je wat sneller of langzamer wilt rijden. Het is echt belangrijk dat je rondt de 80 - 90% van je kunnen rijdt. Dan leer je namelijk het meest. Je hebt op die manier ruimte om wat te leren tijdens je motor rijvaardigheidstraining en je hebt genoeg snelheid om de gewenste kick te krijgen van het bochten rijden.
 
Vrij rijden
De rijders met genoeg ervaring kunnen een dag tracktraining boeken en zo gaan vrij rijden. Belangrijk is om je rondetijd van het TT circuit Assen te weten of die van een ander circuit. Je kan vervolgens je rondetijd omrekenen naar het circuit waarvoor je wilt inschrijven. Bij "info per circuit" zie je bij elk circuit een tabel met daarin de rondetijden indicatie. Rij dus zoveel mogelijk met een AMB transponder zodat je op Mylaps je rondetijden kan terug vinden. Dit is ook handig met het schrijven voor je volgende circuitdag. Sinds 2018 rijden de deelnemers van Racecracks met een speciaal tijdwaarnemingssysteem. Hiermee gaat de organisatie komend jaar ook mee door omdat er geen dure transponders verloren kunnen worden. 
 
Tent of een pitbox?
Een pibox huren kost geld en een tent kopen natuurlijk ook. Een tent kan je meerdere malen gebruiken voor je circuitdagen maar pas op als er harde wind staat omdat veel tentjes hier niet tegen kunnen. Partytenten die redelijk tegen de wind kunnen kosten boven de 200,- voor een 3x3 meter easy up. Ik heb al zoveel tenten zien sneuvelen en als dit gebeurt ben je niet blij. Al je spullen nat en de nodige schade. Dit is erg vervelend dus pas op met de hele lichte tentjes van 50 tot 100,-
Bij Racecracks Trackdays & Racing School kan je pitbox plekken huren zodat je voor 30,- per dag droog en warm staat en dit geeft veel rust zodat je je kan focussen op het circuit rijden. Geen last van de wind, koel in de zomer en warm op de koele dagen. Daarnaast is er een toilet, een douche, perslucht, verlichting, tv aansluiting en een wasbakje. Als je een tv aansluit in de pitbox of op de paddock dan kan je de rondetijden zien en wanneer de voorgaande sessie is afgelopen. Dan moet wel de livetiming aan staan en dat is niet altijd zo. Als je aan de resterende timing op het scherm ziet dat er nog 2 minuten te gaan is, dan kan je je integraal helm op gaan doen en je leren motor handschoenen aantrekken. Als de tijd op 0:00 staat dan wordt er begonnen met afvlaggen en dan kan je de bandenwarmers eraf gaan doen en naar Parc-Ferme rijden. Op die manier hoef je niet lang te wachten voordat je de baan op mag en blijven je motorbanden goed op bedrijfstemperatuur.
 
Vip box
Tijdens de grotere race evenementen zijn de vipboxes goed bezet. De ruimtes zijn te huur waarbij je meestal een contract afsluit voor meerdere jaren. Hier maken vooral bedrijven gebruik van. Tijdens de evenementen kan je ideaal gebruik maken van een vip room met uitzicht op de Geert Timmer chicane. Het zijn soort van woonkamers met een keuken erin + een groot terras met uitzicht op het circuit. Wellicht weet je iemand die een vip box heeft en kan je eens vanaf het terras de race bekijken.
 
Faciliteiten
Op de paddock staan grote elektriciteitskasten waar je stroom kan pakken. Zelfs krachtstroom stekkers zijn aanwezig en die worden veel door de racetrailers gebruikt. De racetrailer wordt vaak gebruikt om in te slapen, materiaal te vervoeren en er is meestal een verblijfsruimte met keuken en een douche + toilet. De zogenaamde Cee-form stekkers zijn nodig voor de krachtstroom en de aansluiting is 64A. Verspreid over de paddock zijn water aftappunten waar je ook een waterslang op aan kan sluiten voor je caravan, trailer of camper. Tv kijken is ook mogelijk, in een aantal stroomkasten is een kabel aansluiting aanwezig waarop je kan inpluggen
Je vindt er verder grote stalen bakken waar je de motorolie milieu verantwoord kan deponeren. Oude motorbanden moet iedereen zelf mee naar huis nemen. Bij veel gemeentewerven kan je gratis maximaal 4 banden per keer inleveren.
Erg handig dat er op de paddock van TT Assen een tankstation is met een kleine shop. Je kan in de shop cash betalen of met een bankpasje. Naast de shop vindt je buiten een pinapparaat voor het geval je cash nodig hebt om terplekke iets te kopen.
In de buurt van pitbox 4 is er Wifi. Je kan bij de TT office een code vragen als je hier gebruik van wilt maken.
Assen circuitdag
Direct inschrijven
Tribunes, 4e etage en dak pitboxen: als je graag wilt kijken naar de rijders op de baan dan heb je op het TT circuit van Assen tribunes in overvloed. Deze zijn met een kleine trackday gewoon gratis toegankelijk waardoor je een perfect uitzicht hebt. Het TT circuit en de tribunes zijn zo ontworpen dat de toeschouwers langs de baan een goed overzicht hebben waardoor het publiek de coureurs zo lang mogelijk kunnen volgen.
 
Als je de tribune vanaf de paddock iets te ver lopen vindt, dan kan je ook de trap nemen om zo vanaf het dak van de pitboxen een goed overzicht op het circuit te hebben. Je kan de rijders dan volgen van uitkomen GT tot en met het rechte stuk richting de Ruskenhoek. Dus dat zijn minimaal 5 bochten en je kan zien welke motor sneller is op het langste rechte stuk van het TT circuit waar de meeste Superbike motoren een snelheid behalen van minimaal 260km/u.
Verder nog iets heel speciaals: tegenover Riders info pak je de lift of de trap naar de 4e etage. Je stapt de lift uit en je staat dan in het trappenhuis wat door glas is omgeven. Vanaf deze locatie kan je minimaal 60% van het circuit overzien en zijn alle acties op de baan erg nauwkeurig te volgen.
De journalisten en fotografen kunnen in het Media Center werken aan hun journalistiek. Ze kunnen gebruik maken van het internet en er hangen veel tv schermen waarop de races nauwlettend gevold kunnen worden tussen de werkzaamheden door. Met behulp van deze tv schermen en microfoon kunnen bedrijven en organisaties aan maximaal 200 personen een presentatie geven. Een extra mogelijkheid is dat buienradar en de rondetijden op de schermen getoond kunnen worden dus multifunctioneel.
Het paddock restaurant en/of de patatterie op de paddock is geopend waar eten & drinken gekocht kan worden. Zowel tussendoortjes, lunch en soms zijn ze met het diner ook nog open. Het hangt van het aantal deelnemers van het evenement af wat er aan horeca allemaal open is.
 
Op en af rijden paddock
Wat TT Assen extra makkelijk in het gebruik maakt is dat je meestal de paddock al op kan terwijl de andere organisatie nog bezig is aan haar evenement. Je kijkt gewoon waar er nog een plekje vrij is en daar zet je je spullen neer. Hou altijd de ruimte voor de pitboxen vrij als je geen pitbox hebt gehuurd want anders kan je opnieuw alles gaan inladen en neer gaan zetten op een plek waar je wel mag staan.
De toegang tot de paddock is soms afgesloten met een hek. Als je op de paddock bent en je wilt in de avond naar je hotel of slaapadres toe dan gaat het hek automatisch open als je met je auto of motor voor het hek staat. Erg gebruiksvriendelijk zonder lastige codes of procedures om de paddock te verlaten of te betreden.
 
De 4 belangrijkste veiligheids aandachtpunten tijdens het circuitrijden
Veel circuitorganisaties houden een verplichte briefing om de regels die gelden op het circuit uit te leggen en voor andere relevante informatie. De 4 aller belangrijkste punten vind ik: verlaten circuit, oprijden circuit, vaart verminderen + niet inhalen bij de gele vlag en als laatste niet te laat voor de bocht iemand inhalen.


Verlaten van het circuit: dit is op het TT circuit van Assen opletten geblazen. De ingang van de pitstraat ligt op een heel snel punt dus je moet voor Hoge Heide al rechts van de ideale lijn gaan rijden. Je steekt je linker arm omhoog door aan te geven dat je de baan gaat verlaten. Pak het slim aan door er altijd rekening te houden dat er iemand vlak achter je rijdt dus ga niet plotseling op een vreemde plek remmen of je gas helemaal afsluiten waar een ander dit niet verwacht.

Oprijden circuit: via de pitstraat waar je maximaal 60km/u mag rij je het heilige assen asfalt op. Voordat je invoegt kijk altijd over je schouder heen en kruis niet de doorgetrokken streep. Als er een andere coureur aankomt dan wacht je even met invoegen. De rijders die al op het circuit rijden hebben voorrang.

Gele vlag gezwaaid: er is een incident geweest. Verminder vaart en verboden om in te halen. Als er bij een volgende baanpost de groene vlag word getoond betekend dit einde van alle voorgaande vlagsituaties dus de baan is weer veilig waardoor je voluit mag gaan.

Inhalen: tuurlijk moet je iemand inhalen maar laat jezelf op tijd zien aan je voorganger. Dus voordat de ander de bocht instuurt moet hij jou al gezien hebben. Lukt dit niet dan wacht je gewoon en doe je geen inhaalpoging. Vervolgens plan je een nieuwe manoeuvre in waarbij je je wel op tijd kan laten zien. Beste is om aan de binnenkant je motor ernaast te zetten met het remmen en zo de andere rijder te blokken. Inhalen moet je ook gewoon plannen dus neem extra snelheid mee uit de voorgaande bocht zodat je de actie makkelijker kan maken omdat de ander jou eerder kan zien.

Motoport Assen
Op 5 minuten rijden zit een grote motorzaak met veel onderdelen en een grote werkplaats. Als de bandenservice jouw onderdelen niet heeft dan kan je het proberen bij Motoport Assen
Adres: Industrieweg 11, 9402 NP Assen.


We sluiten af met de TT Assen shop. Dat Assen een motor circuit is bewijst wel dat er een DAMEN leathers motorkleding winkel is op de paddock. Erg handig als je (plotseling) iets nodig hebt of kleding ter reparatie wil aanbieden. De DAMEN service shop verkoopt motorhandschoenen, motorlaarzen, knee sliders, motorjassen, leren raceoverall en motorbroeken. Daarnaast ook nog rug protectors en borstprotectors voor optimale veiligheid met je motor op het circuit maar ook zeer zeker voor op straat.

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Boek met rijtips