Circuitrijden met je eigen motor

De informatie op deze pagina zal gaan voor wie de circuit training motor geschikt is, welke kleding vereist is, staat en type motorfiets en wat daarnaast ervoor komt kijken om je goed voor te bereiden.

Experience Zandvoort

Inhoudsopgave

 

Voor wie is de motor training geschikt

De circuittrainingen zijn zowel voor de straatrijders als de circuitrijders geschikt. Omdat er tijdens de dagen verschillende niveaus zijn, is er voor iedere rijder wel een geschikte gelijkwaardige groep aanwezig om zo de perfecte

rijvaardigheidscursus te volgen. Iedere rijder kan dus op zijn eigen tempo en snelheid rijden dus je hoeft echt niet gelijk te racen in niveau 1. De motor training is vooral voor de rijders met een motorrijbewijs. Heb je geen rijbewijs maar andere aantoonbare rijervaring dan mag je na het overleggen hiervan ook meedoen.

Niveau 1 is speciaal ingericht voor de rijders die normaal gesproken op straat rijden. De aller snelste straatrijders zonder circuitervaring kunnen gelijk voor niveau 1+ inschrijven. Gelijk 1+ is maar voor 10% van de rijders aan te bevelen. Voor de rijders met circuitervaring en meer snelheid is er niveau 2 waarbij de laatste sessie na 2 rondes vrij gereden wordt om je zo klaar te stomen voor het vrij rijden in niveau 3 of zelfs niveau 4 voor de snelste motor rijders.

Voor niveau 3 en 4 rijders zijn er ook persoonlijke privetrainingen. Deze zijn iets duurder maar het geld waard om je bochtentechniek te verbeteren.

 

Welke kleding is er vereist

Welke motorkleding is geschikt voor de motortraining? Niveau 1 en 1+ deelnemers mogen in een textiel motorpak komen maar geen kevlar motorspijkerbroek. Bij niveau 2 en hoger is een leren pak (1 of 2 delig waarbij de 2 delig aan elkaar geritst moet worden) Een Raceoverall is het meest veilige motorpak van dit moment.

Welken helmen zijn toegestaan? Om te beginnen is de integraalhelm de meest veilige helm en daarna de praktische systeemhelm. De jethelm is niet toegestaan omdat de kin niet beschermd is.

Ook lage motorschoenen waarbij de enkel niet voldoende beschermd is, is niet toegestaan. Veel beter is om motorlaarzen te dragen. Motorhandschoenen zijn ook verplicht en dan hebben we de opvallendste motorkledij behandeld. We willen graag de deelnemers in veilige kleding laten rijden waarbij we ook adviseren om een losse rug protector te kopen. In veel pakken zit standaard een rugprotector die is goedgekeurd voor de openbare weg maar deze beschermd doorgaans minimaal. Veel beter is een losse protector die van je stuitje tot je nek loopt. Kosten rond de 100,- en beschermd je rug erg goed. Zeker voor op de openbare weg is dit nodig met alle obstakels zoals bomen, paaltjes, stoepranden en de andere voertuigen.

 

 

Staat en type motorfiets

Elke type motor is toegestaan behalve choppers, trail, cross motoren en de motorfietsen die hierop lijken. Wil je bij Racecracks deelnemen aan een circuit rijvaardigheid training dan zijn alle andere type motoren van harte welkom mits ze in een veilige en degelijke staat verkeren.

Aandachtpunt van de motor is de demper. Net zoals op de openbare weg is een standaard demper verplicht of een vervangingsdemper met een DB-killer erin. Heb je geen DB-killer dan kan je deze doorgaans erg makkelijk via internet bestellen voor jouw type demper. Heb je een vrij nieuwe motor met een katalysator voor de demper, dan houd deze katalysator doorgaans ook veel geluid tegen en dan mag je zonder DB-killer de baan op. Op vrijwel elk circuit is er een dynamische geluidscontrole op een recht stuk en deze meting is uiteindelijk bepalend of je wel of niet teveel geluid maakt. Kom dus met een geschikte uitlaat. Bij twijfel contact Ferry van Rijn even van Racecracks. 

Als je teveel geluid maakt dan word je rijnummer getoond op start/finish in combinatie met de zwarte vlag. Je moet de baan verlaten en je krijgt een 2e laatste kans. Je kan iets aan je motor veranderen om deze stiller te krijgen maar de beste tip is om te informeren waar de geluidspaal staat. Vervolgens net voor de paal opschakelen naar een hogere versnelling en vervolgens versnel je licht zodat je motor minder geluid maakt. Ook zo ver mogelijk van de paal vandaan rijden scheelt al iets en je ketting smeren of de binnenkant van je kuip isoleren met piramide matjes die bij de bouwmarkt te koop zijn. De Gamma heeft ze.

 

Dit geweldige team staat voor jou klaar

Circuitrijden

Programma en dagverloop

We starten de dag met het ophalen van het rijnummer van 7.30 - 8.00. Vervolgens kijken we de motorfiets na en vervolgens is er de briefing waarbij we alle spelregels en het dagprogramma nog een keer goed mondeling uitleggen.

Niveau 1 heeft vervolgens om 9.00 de 1e sessie en tussen 16.00 - 17.00 is de laatste sessie voor niveau 1 afgelopen. 1 week voor het evenement ontvangt iedereen de laatste informatie en het tijdschema zodat je precies weet hoe laat je waar moet zijn.

 

Circuitdagen --> Direct inschrijven

 

Inschrijving circuit rijden motor

Een dagje circuit rijden is machtig mooi. Inschrijven motortraining kan via de website van Racecracks voor vrij rijden of voor de instructie niveaus. 

Je vindt verschillende datums, kies instructie of vrij rijden om je inschrijving van de circuittraining compleet te maken. 

Na het invullen van je gegevens kom je op een betaalpagina terecht waar je met Ideal of andere betaalsystemen heel gemakkelijk kan betalen. Als dit gelukt is krijg je per e-mail een bevestiging van je inschrijving. 

Als je aan iemand een dagje circuit rijden cadeau wilt doen kan je Racecracks een email sturen om de racen op circuit cadeau te regelen. Dit is echt wel het leukste cadeau wat je iemand kan geven. 

 

Algemene informatie wat handig om te weten voor de  circuit training

Zorg voor een goede conditie voor dit motor evenement. 

Zorg dat je uitgerust aan de dag begint

Maak de motor minimaal 1 week van te voren rijklaar. Voorkom dat je op de laatste avond nieuwe onderdelen moet monteren, want de kans dat het niet past is aanwezig. Verder is het de laatset 1 of 2 dagen al wat drukker voor het vertrek door het inpakken van je spullen. Het is ook niet aan te raden gehaast naar een circuitdag te gaan. Rust en focus is het motto voor een dag motorrij plezier. Calculeer extra tijd in zodat je die voor nieuwe informatie kan gebruiken of extra checkups.

Kuipen, hendels, voetsteunen etc. moeten goed vastzitten, en moeten in goede staat verkeren. Met halve hendels etc. kom je het circuit niet op. Maak een actielijst met wat je allemaal moet doen voor, en na het rijden. Denk hierbij aan controle van de motor en de menselijke verzorging. Schrijf ook vanzelfsprekende acties op omdat er door afleiding of drukte makkelijk iets vergeten kan worden. Neem deze tip erg serieus! Denk bijvoorbeeld aan de benzine, of alle moeren zijn aangedraaid, uw rugprotector en de bandenspanning. De rijder is zelf verantwoordelijk voor de technische staat van zijn motor. Racecracks kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Remblokken slijten op het circuit veel sneller dan bij straatgebruik. Zorg voor genoeg remvoering. De remmen zijn het belangrijkste onderdeel van uw motor!

Zorg voor goede banden. Versleten banden sturen niet goed en dat is erg belangrijk op het circuit. De banden slijten hard en het zou zonde zijn als je de dag niet kan afmaken. Er is een bandenservice en verkoop onderdelen aanwezig.

Begin de dag met een volle tank benzine.

 

Tijdens de circuitdag

Eet niet te VET op de dag zelf en verdeel het in kleine maaltijden. Brood, banaan en appel zijn makkelijke voorbeelden om het dagje circuit op motor beter vol te houden is. Prop jezelf dus niet helemaal vol in de pauze, want dan ben je te duf tijdens de sessie die na de pauze volgt en de concentratie is te laag.

Zorg er ook voor dat je genoeg (water) drinkt, zeker met warm weer.

Plak het glas van af van je spiegels. Spiegels worden op het circuit niet gebruikt en zorgen alleen maar voor afleiding. Uitzondering zijn de instructeurs die voor de juiste feedback en veiligheid de deelnemers in de gaten willen houden. Plak uw spiegels af, klap ze dicht of verwijder de spiegels. De snelheidsmeter moet afgeplakt worden om te voorkomen dat je erop gaat kijken.

Als je geen bandenwarmers gebruikt, doe dan voorzichtig in de 1e en 2e ronde. Kortom, niet teveel hellingshoek. Warm de banden rustig op.

Opstellen in de pitstraat. Zorg dat je op tijd bent! Advies voor de lesgroepen is om minimaal 10 minuten voor je sessie in de pitstraat te zijn zodat u zich goed kan concentreren en de laatste tips van de instructeur kan ontvangen.

 

Tijdens de circuit trainings dag let je qua rijden op

Rij op maximaal 80 - 90% van je kunnen. Dan leer je het snelst met minder kans op brokken.

Voer het tempo geleidelijk op tijdens de dag, rij ontspannen en hou de concentratie hoog.

Bent je moe, sla gerust een sessie over. Of gaat u teveel foutjes maken tijdens de sessie, maak de ronde af en ga op een veilige wijze de pitstraat in. Tijdens de motorvakantie hebben we 7 sessies op een dag dus zeker voor de motor vakantie kan je een sessie overslaan als je dat wil.

Hoe kan je veilig de baan verlaten tijdens je sessie of na het afvlaggen in de uitloopronde: hou de concentratie vast en 3 bochten voor de ingang pitstraat duidelijk aan dat je de baan wilt verlaten door je linker arm omhoog te doen. Daarna van je gas af en buiten de ideale lijn gaan rijden aan de kant van de ingang pitstraat. Meestal is dit de rechter kant dus zorg ervoor dat niemand jou rechts wil gaan inhalen als je de pitstraat in gaat. Rij dus ruim RECHTS van de ideale lijn.

Maximale snelheid paddock: 20 km/pu. Rij extra langzaam als je geen overzicht heeft doordat er een tent of caravan in het gezichtsveld staat. Maximale snelheid in de pitstraat is 60 km/pu.

 

Algemene tips tijdens circuitdagen

Circuit rijden is een erg leuke hobby waarbij je erg veel kan leren. Volg de aanwijzingen van de instructeurs altijd goed op.

Door geconcentreerd aan het werk te gaan, maakt je minder fouten wat het rijplezier zal verhogen.

Op een motor kan je razendsnel over het circuit rijden maar dit leer je niet in twee dagen. Geef jezelf de tijd om het te leren en wil niet teveel in 1 keer. Van vallen wordt je niet sneller!

Als je te snel hard gaat is dit vaak te merken aan opgepompte onderarmen en pijn in rug of schouders. Geef dit aan bij de instructeur zodat hij of zij je tips kan geven voor ontspannen rijden. Bijkomend voordeel hiervan is dat de motor dan beter de bocht doordraait en zo de rondetijden omlaag zullen gaan.

Kijktechniek: kijk waar je heen wilt. Er staan pylonnen langs de baan. U kijkt altijd een pylon verder dan waar je op dat moment rijdt.

De instructeurs zijn er voor de deelnemers. Racecracks is een rijschool en raceschool hoe je het ook wil noemen. Dat betekent dat de instructeurs er voor jou zijn!

Doe je licht uit op het circuit. Dit is niet nodig en niet handig voor de fotograaf.