Circuitrijden met je motor op Spa-Francorchamps

Circuit Spa Francorchamps
Overzicht van de layout met links de karting. De kartbaan is ook geschikt voor lichte motoren en Supermotards. 
 
Inhoudsopgave
•    Rondje onboard Spa circuit
•    Weer Spa
•    Spa Francorchamps en zijn geweldige geschiedenis
•    Circuit Spa Francorchamps Trackday

 
Het circuit van Spa-Francorchamps is mega snel met hoogteverschil. Hier worden de mannen van de jongetjes gescheiden. Spa is een baan die erg uitdagend is en daardoor favoriet bij de rijders. Ik kom er sinds 2004 waarbij een aantal jaren later met het O.N.K. Dutch Superbike veel mooie dingen heb meegemaakt. Zowel op als naast de baan. Verder een paar heftige crashes gehad, mijn spannendste race verreden, team dieptepunt hier meegemaakt, de crashe op topsnelheid, knie aan de grond in de regen en heel veel lol gehad.

Ook in 2024 zal ik er weer een aantal dagen gaan racen en met de 6-uurs meedoen. Een circuitdag Spa kan je niet boeken via Racecracks. De baan is vooral geschikt voor vrij rijden als pure motor training omdat er teveel snelle bochten zijn voor de beginners. Laten we beginnen met een rondje circuit waarbij ik een aantal tips wil geven. Beschrijving rondje onboard Spa circuit. Een rondje over het circuit met een 1000cc Superbike motor met de meeste voorkomende versnellingen per bocht en recht stuk. Tot en met 2021 is het circuit nog precies hetzelfde zodat onderstaande ronde kloppend is. Vanaf 2022 zal de baan vooral op veiligheid aangepast worden en wordt de linker knik van Eau Rouge iets scherper gemaakt zodat je daar iets meer zal moet afremmen. In 2024 gaat de FIM EWC (Endurance World Championship) weer georganiseerd worden op Spa en er zal geprobeerd worden om het WK Superbike naar Francorchamps te krijgen. 

We beginnen de ronde op start-finish welke zich tussen de Bus-stop chicane en La Source bevindt.
Hier kom je in de 4e versnelling en net voor 150m bord begin je met remmen. Terugschakelen naar de 2e versnelling voor de typische haarspeldbocht. Vervolgens loopt de baan naar beneden, rij je langs de oude pitboxen, de oude start/finish richting Eau Rouge en kom je in de 5e versnelling. De aanloop is dus bergafwaarts en dan doemt Eau Rouge als een muur voor de coureurs op. Je zoekt met 250km/u de rechterkant van de baan op en je rijdt zo dicht mogelijk langs de pitmuur om de baan zo breed mogelijk te maken. Eau Rouge is de 1e linker knik en genaamd naar het riviertje wat daar heeft gelegen. Net voor het insturen sluit je het gas af en aan de binnenkant schakel je terug naar 4 en stuur je overtuigend naar rechts de heuvel op. Je gebruikt de heuvel van de Raidillon als rem. Dit is de snelste manier en zorgt voor een machtig gevoel. Eenmaal op zijn rechteroor zorg je voor veel druk naar de benen/steppen en ga je timen om de motor snel uit hellingshoek te halen en bovenop de Radillion hard op het gas te gaan. Dit vergt oefening en sturing van je bovenlichaam om het voorwiel aan de grond te houden. De bocht heeft een stijgingspercentage van 17% en overwint een hoogteverschil van 40,8 meter. De bocht telt drie richtingswissels: links, rechts, links. Het is een bocht waarbij je de concentratie hoog moet houden. Door de klim is de laatste linker bocht blind, even ziet de coureur alleen maar lucht voor zich, dan wordt de motor even licht, en is de top (de Radillon) bereikt.

Zelf op het circuit rijden!


Vervolgens zo snel mogelijk vol op het gas de Kemmel Straight op wat het langste rechte stuk van het circuit is. Het loopt licht omhoog. Net voor de flauwe rechtse volgas knik schakel je naar 5 en daarna op de Kemmel door naar 6. Een topsnelheid van 290 - 300km/u wordt hier vaak gehaald door de toprijders en snelle motoren. Net na het 200m bord sluit je je gas af en begin je met remmen voor de Les Comes dubbele combinatie. Tot aan de apex van de 1e rechterbocht van Les Combes loopt het nog omhoog dus vandaar dat je zo laat kan remmen. Als je goed kan remmen kan je zelfs bij de 150m pas de rem erbij pakken. Ik remde vaak zo hard dat mijn voorband over de velg draaide en daarna bij Blanchimont merkte ik vaak dat er een trilling aanwezig was in de voorkant. Les Combes neem je in zijn 3 en is een mooie rechts-links-rechtse combinatie.


Vervolgens rij je richting Bruxelles waarbij het bij het rempunt steeds steiler omlaag loopt. Vooral met een volle tank moet je hier niet te laat gaan remmen. De 1e rechter is een 180 graden bocht die dus steil omlaag loopt en tussen de bomen ligt. Als het heeft geregend blijft het hier het langste nat. Let daar op. Rij een V lijn en dubbele apexen zodat je goed rechts uitkomt om zo goed de linker van Speakers Corner in te kunnen sturen. Vanaf 2022 stuur je Speakers Corner eerder in zodat de uitloopzone groter is.  Mooi de binnenkant aansnijden en je hard op het gas kan richting de fascinerende Double Gauche wat ook wel “de Pouhon" wordt genoemd. Niet terugschakelen en iets de hard insturen zodat je de snelheid meeneemt en tussen de dubbele linker even de buitenkant op zoekt. Hierdoor maak je er 1 vloeiende bocht van en kan je eerder hard op het gas kan richting de bochten combinatie de Fagnes wat ook wel “de Pief Paf" wordt genoemd. De remzone en insturen van de 1e rechtse loopt de baan weer omhoog zodat je hier heel erg laat kan remmen. Laat binnenkomen en daarna omleggen naar links. Een erg mooie chicane en is mijn favoriet. Vervolgens steek je over om je goed te positioneren voor de Campus. Dit is een lastige bocht om goed te nemen. De basis regel is hier extra belangrijk: goed timen, motor snel naar hellingshoek en niet te vroeg naar de apex omdat je dan bij het uitkomen meestal niet goed op je gas kan. En met name het hard kunnen uit accelereren van deze bocht is mega belangrijk voor een goede rondetijd op Spa. De volgende bocht is namelijk een iets snellere rechterbocht waarbij je niet hoeft te remmen. Dus al deze extra snelheid neem je helemaal mee naar Blanchimont. Zelfde verhaal als op het TT circuit van Assen met Mandeveen richting de Ramshoek en de Kumho bocht op Zandvoort welke weer belangrijk is voor je snelheid in de Arie Luyendijkbocht en het rechte stuk. Mettet en Lelystad hebben zulke belangrijke bochten niet waarbij de snelheid iedere bocht hoger is met daarachter een lang recht stuk.
De rechterbocht die de Campus opvolgt is de: Courbe Paul Frére waarvoor je dus zoveel mogelijk snelheid moet proberen te maken. Ook hier weer even overtuigend de motor naar hellingshoek knikken en snel uit hellingshoek halen en driftend de bocht uit. Een super vette bocht en uitloop omdat de baan licht doordraait richting Blanchimont. Met een mindere achterband voel je continu de achterband glijden. In het Youtube filmpje hieronder zie je dat glijden bij mij en halverwege de film kom ik hierdoor zelf op de curbstone terecht. Niet goed voor je rondetijd maar wel erg leuk! Na deze sessie heb ik een andere Pirelli achterband gestoken voor meer grip.

Circuitdag Spa

Waar je baankennis voor nodig hebt is om echt hard door Blanchimont te kunnen. Waar het nog niet overzichtelijk is moet je met 250+ en volgas krap de rechter knik aansnijden zodat je de 1e en snelste linker bocht van Blanchimont mooi vanaf de rechterkant instuurt, de bocht zo ruimer maakt en er bijna volgas doorheen kan. De achterband is hier weer de bepalende factor. Pas op dit punt en voor de 2e linker bocht wel op voor rijders die het circuit niet goed kennen. Hierdoor is er met name op dit stuk erg veel snelheidsverschil en dat op hoge snelheid. In lichtere mate heb je dit ook op TT Assen bij Hoge Heide en de Ramshoek. Maar goed, voor de 2e linker moet je weer veel lef hebben door de rechterkant van de baan op te zoeken met het gas er vol op. Daarna licht remmen en 1 versnelling terugschakelen naar de 5e versnelling. Ook hier is overtuiging weer erg belangrijk en het is een knik dus snel de binnenkant opzoeken. Zo hou je de snelheid erin en heb je in de 5e versnelling genoeg kracht om te versnellen richting de Bus Stop chicane.
Tegenwoordig is het een leuke chicane. De naam Bus Stop is ontstaan van vroeger omdat het rechte stuk op dat punt niet veilig genoeg was en daardoor de baan werd afgezet om de snelheid eruit te halen waardoor er precies 1 motor tegelijk doorheen kon. Nu is het zaak om keihard te remmen net na het 150m bord en van 5 terug te schakelen naar de 1e of 2e versnelling. Ook hier loopt het weer omhoog dus je kan de chicane hard remmend insturen naar rechts, omleggen naar links en vol op het gas naar start-finish. Mijn Pr is 2:29,5min maar ook met minder snellere rondetijden is het machtig om er eens gereden te hebben. Na start-finish wacht er weer een hele rits met uitdagingen voor een nieuwe ronde.

 

Ook eens op het circuit van Assen of Zandvoort rijden? Bekijk HIER onze kalender

 

Weer Spa
Het circuit is 7.004 kilometer lang en heeft 19 bochten. Het kan zo maar zijn dat het op een gedeelte van het circuit droog is maar op een ander deel van het circuit regent. Het weer op Spa is zeer moeilijk te voorspellen. Menig weersvoorspeller is hier de fout in gegaan. Het weer kan zo omslaan en ook dat is een unieke karaktereigenschap van deze Ardennen piste maar dat zijn wij in Nederland wel gewend met ongeveer hetzelfde klimaat.
Wat het circuit van Spa-Francorchamps zeker ook uniek maakt is de omgeving. Deze superbaan ligt in de mooie bossen van de Ardennen en dat maakt het karakter van deze baan zo geweldig. Paar minuten verderop ligt het dorpje Stavelot wat een erg leuk dorpje is om even doorheen te wandelen en wat te eten.


Spa Francorchamps en zijn geweldige geschiedenis
Het circuit van Spa-Francorchamps heeft een zeer rijke geschiedenis. Het eerste circuit van Spa was maar liefst 14 kilometer lang en ging over de openbare weg via Malmedy, Burnenville en Masta. Vanaf 1979 is de verkorte baan van 7 kilometer in gebruik genomen. Dit was nog een lange tijd een gedeeltelijke openbare weg waarbij veel mensen met spannende verhalen thuis kwamen omdat ze over het circuit hadden gereden met de motorfiets.
De formule 1 kwam er in die tijd al een paar jaar niet meer omdat de baan niet veilig genoeg was. In 1983 keerde de F1 weer terug naar het legendarische circuit waarbij de GP van België gewonnen werd door de Fransman Alain Prost in de Renault. Sindsdien is Spa-Francorchamps het formule 1 circuit voor de Belgische grand prix. Daarvoor was het Nijvel en Zolder.
In 1991 verlaat de MotoGp circuit Spa Francorchamps omwille van veiligheidsredenen. De FIM besluit helaas geen Moto GP races meer te organiseren in Francorchamps.
De Braziliaan Ayrto Senna won maar liefst 5 keer in de Ardennen. Michael Schumacher won er maar liefst 6 keer. De eerste was in 1992, zijn eerste uit zijn carrière exact 1 jaar na zijn formule 1 debuut op Spa in de Jordan.
Vanaf 2003 geldt er een verkeersverbod van Maart tot Oktober, wordt het circuit semi permanent. Vervolgens ook heel snel volledig permanent met 220 dagen per jaar exploitatie. Ook in 2003 komt het verbod op tabaksreclame waardoor de GP F1 1 jaar geannuleerd werd. De Formule 1 heeft een contract met Spa wat loopt tot en met 2024, hopelijk wordt dit verlengd zodat de Belgian grand prix behouden blijft. Wil je meer informatie over de F1 grand prix, 24h tickets en de laprecord raadpleeg dan wikipedia.
 Eau Rouge

Circuit Spa Francorchamps Trackday
Er zijn aardig wat trackdays waarbij je met je motor kan deelnemen aan een dagje vrije training. Enkel Bikersdays organiseerd trackdays op het circuit van Spa. 
Doordat de gemiddelde snelheid erg hoog ligt verbruikt je motor meer benzine dan normaal tijdens het rijden. Hou hier rekening mee dat je minimaal 2 liter meer meeneemt voor een sessie. Hiermee zijn er al veel mee in de fout gegaan. De qualifying was met het ONK ook altijd anders doordat het circuit zo lang is. Als je een keer binnenkomt verlies je erg veel tijd en kan je minder lap times neerzetten. Ook wel handig (not) is dat ze nu met de circuitdagen de rijders voor de Bus stop chicane afvlaggen en net voor start-finish de pitstraat insturen. De baan is al lang waardoor het zetten van een goede tijd lastig is. Beter is gelijk na La Source de baan verlaten zodat je laatste ronde tenminste telt.
De prijzen voor een dagje circuitrijden liggen wat hoger dan op de andere circuits. Hou er rekening mee dat het inschrijfgeld tussen de 270,- en 300,- per circuitdag kost.
 


Hotel La Source zit tegen het circuito aangebouwd. Je moet alleen even omrijden via het dorpje Francorchamps om het hotel te bereiken. Via Bikersdays kan je korting krijgen op je hotelovernachting als je voor 1 van hun events inschrijft. Kijk op hun site voor de circuitdagen kalendar en noteer de dagen in je agenda om hier te kunnen racen. Ook in het dorpje Francorchamps zelf vindt je veel hotels. Let op: Spa is een grotere stad en ligt een stuk verder van het circuit af.
Het water op de paddock is te drinken. Let alleen op voor dood water in de lange waterleidingen die over de paddock lopen. Bij twijfel koop een flesje water of kook het 5 minuten.

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Boek met rijtips