Haal bij V-racing de beste motorbanden van Pirelli. Metzeler en andere merken zijn op bestelling leverbaar.
Bij V-Racing Products kunnen banden aangekocht worden tegen scherpe prijzen en gemonteerd worden door professionele monteurs. V-Racing verzorgt de banden en onderdelen service tijdens jouw circuitdag op de paddock. De bandenservice is op het circuit geopend vanaf 9:00 uur.
Inschrijven voor het circuitrijden: Direct inschrijven
Straat en circuitbanden
Welke banden moet ik monteren voor de circuitdag? Dat is een veel gehoorde vraag. Kom vooral met banden die niet over de helft van hun levensduur zijn want dan sturen ze minder goed doordat de banden minder rond zijn. Straatbanden warmen snel op maar kunnen hoge asfalt temperaturen niet aan en waarschuwen op dat moment erg slecht. Kortom, ga je harder in de rondte, kies dan voor een straatband die de hitte op warme dagen beter aan kan zoals de Pirello Rosso Corsa II of de Metzeler Trackday slick is in de ogen van Racecracks voor 99% van de trackday rijders de beste band die je kan kiezen.
Bandenspanning circuitrijden
Bandenspanning op de openbare weg (zonder duo) 2.4 voor en achter 2.5 (koud gemeten) Op het circuit de spanning van straatbanden niet teveel verlagen omdat deze spanning in de band nodig is om de band goed te laten werken. Vraag altijd een bandenspecialist naar de juiste druk. Meestal is voor straatbanden op het circuit de koude druk: 2.2 - 2.3 voor en 2.0 - 2.3 bar achter. Vraag je bandenspecialist naar de juiste druk voor jouw type banden.
Bandenspanning circuitmotor
Rij je al met racebanden en rij je onder de 2.00 op Assen? Denk dan eens aan bandenwarmers zodat je veel nauwkeuriger je bandenspanning kan instellen en door de hogere starttemperatuur de banden direct grip bieden. Vooral bij slicks kan je niet zonder bandenwarmers. Slicks geven vooral voordeel als je ze op temperatuur kan houden. Op koude dagen moet je onder de 1.50min rijden op Assen en op warme dagen is 2.00min vaak al voldoende. Op een warme zomerse dag kan je wel met een zachtere compound achterband rijden. Ook de hardere compound slicks (sc2/k2/Medium/hard) zal je snel kapot rijden als de asfalt temperatuur te laag is, je bandenwarmers de 85 graden niet halen of je tempo te laag. Rij daarom elke ronde zo hard mogelijk om temperatuur in je banden te krijgen en te houden. Wordt je moe? Zet dan even door en rij desnoods een iets kortere sessie, dat vinden je banden veel fijner dan je tempo verlagen en de banden laten afkoelen. Bij echt koud weer kan je beter naar de sc3/k3/endurance compound achterbanden gaan en de voorband beter een sc1/k1/soft. Hoe warmer de baan wordt hoe hardere compound voorband en lagere bandendruk en bij de achterband een steeds zachtere compound met lagere banden druk.
Vuistregel bij een baantemperatuur van onder de 25 graden: Hogere bandenspanning is kleinere contact patch band/wegdek. Band kan hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht naar het koude affalt. Blijft dus beter op temperatuur en geeft dus meer grip.
Boven de 25 graden: een lagere bandendruk (-0,1bar) boven de 35 graden asfalt temperatuur (-0,2bar) waardoor je meer vervorming in de band krijgt wat meer warmte in de band brengt. Het is de kunst om zoveel mogelijk warmte in je banden te krijgen. De meeste bandenproblemen komen namelijk doordat je banden niet warm genoeg worden.
Als je met bandenwarmers gaat werken hou er dan rekening mee dat je ook een paddockstand koopt.
NIEUW augustus 2020: Metzeler Trackday slick. Ferry heeft in oktober 2020 op Alcarras en Anulucia de snelste tijd neergezet op de motor van een instructeur die voorzien was van de TD slicks. Deze slicks gaan wel 6 dagen mee en geven verrassend veel grip. Zeker onder koude omstandigheden doen ze het voor 99% van de trackday rijders veel beter dan de hardcore slick. Ferry geeft vanaf 10/2020 vrijwel iedere circuitrijder de tip om met de Metzelet TD slicks te gaan rijden door het grote temperatuurbereik en cold-tire (koude verscheuring van de band) komt amper voor.
De banden warmen sneller op en blijven veel beter op temperatuur tijdens je rijvaardigheidstraining. De achterband kan je omdraaien en de banden rij je veel minder snel kapot dan de zachtere slick die je in diverse compounds kan kopen.Even wachten in de pitstraat is geen probleem meer en tijdens een rode vlag wacht je gewoon even omdat je banden weer razendsnel opwarmen tijdens de 1e ronde. Bijkomend voordeel is de prijs. Aanzienlijk goedkoper dan de hardcore slicks en gaan nog langer mee ook.
Bandendruk warm na 1 uur bandenwarmers: voor: 2.4 - 2.5 en achter 1.7 - 1.8. Achter moet je NIET gaan verlagen naar 1.6 of 1.5 als het astfalt warm wordt. Meer informatie: https://www.metzeler.com/nl-be/producten/banden/racetec-td-slick