Meest gestelde vragen

Voordat je de wijziging per e-mail aan Racecracks doorgeeft: zorg ervoor dat de koper al een account heeft aangemaakt op de Racecracks site en deze zo volledig mogelijk invult.

Een INSTRUCTIE inschrijving doorverkopen naar VRIJ RIJDEN is alleen in overleg met Racecracks mogelijk. Op deze manier zorgen we ervoor dat het maximaal aantal deelnemers dat tegelijk op het circuit mag rijden niet overschreden wordt.

Een aantal punten waar je op moet letten bij het doorverkopen:
·        Als je voor vrij rijden hebt ingeschreven: zorg ervoor dat de koper gedegen circuit ervaring heeft en rondetijden kan rijden van onder 2:23 min. op Assen of Zandvoort. Of een vergelijkbare snelheid op een ander circuit.
·        Als je voor instructie hebt ingeschreven: zorg ervoor dat de koper niet sneller rijdt dan 2:10 op Assen.
·        We optimaliseren gedurende de hele dag de niveaus bij Racecracks maar wel binnen instructie en de vrij rijden groep. Als je de snelste bij instructie bent kunnen we je niet altijd zomaar overplaatsen naar de vrij rijden groep omdat we daar dan teveel rijders krijgen. Iemand van vrij rijden naar instructie overplaatsen komt namelijk amper voor. 
·        Onderling regel je het financieel. Geef de wijziging vervolgens zo snel mogelijk door aan Racecracks. Per voorkeur per e-mail. Zie rechtsonder op de homepage voor ons email adres. 

Houd er rekening mee dat de organisatie erg druk is in de laatste week voor het evenement. Probeer je vragen ruim 1 week van te voren te stellen per e-mail of telefoon zodat wij dit op tijd kunnen verwerken.

Is er een fotograaf aanwezig? Ja de fotograaf zal van alle deelnemers mooie actie en sfeer foto's maken die vervolgens binnen 2-3 dagen na het evenement op de site van de fotograaf te zien en te bestellen zijn. 

Instructie of vrij rijden is volgeboekt. Hoe werkt de wachtlijst?Als er bij een evenement op een bepaald niveau een wachtlijst is, dan kan je het beste jezelf geheel vrijblijvend inschrijven voor de wachtlijst. Als er vervolgens een plekje vrij komt krijg je een melding dat er weer plek is. Je dient je dan z.s.m. opnieuw in te schrijven voor het event, er wordt dus geen plaats voor jou vrijgehouden. 

Is mijn motor verzekerd op het circuit tijdens het evenement? De motor is verzekerd afhankelijk van je polis. Raadpleeg dus de polis van je verzekering. 

Ik heb ingeschreven maar nu kan ik helaas niet meer komen. Wat nu? Lees de algemene voorwaarden voor de opties die u heeft. Je mag ook voor een gelijkwaardige vervanger zorgen. Stuur een mail naar Racecracks voor overige vragen of gegevens van de vervanger. Iedereen die wilt deelnemen moet zich registreren via de site. Laat de koper van jouw ticket dit eerst doen als de koper nog geen inlog heeft.

Gaat het door als het regent? Met regen gaat het evenement gewoon door. Dus het hele programma blijft hetzelfde. U krijgt geen geld terug. Op een natte baan kan de rijtechniek juist beter geoefend worden omdat de snelheid lager ligt. 

De dag voor het evenement kan je doorgaans vanaf 19.00 terecht op de paddock.  Deze zal voorzien zijn van sanitair en stroom. We dienen de paddock absoluut te verlaten aan het einde van de circuitdag om uiterlijk 18.30

In de omgeving van de circuits zijn voldoende betaalbare hotels aanwezig. Zie http://www.booking.com

Het is vooral de bedoeling dat je op je eigen motor gaat deelnemen. Maar heb je geen motor en wil je toch graag deelnemen op een huurmotor?  Stuur dan een email naar Racecracks voor de voorwaarden. Email adres vindt je onder contact. 
 

Meer info: https://www.racecracks.nl/nl_NL/informatie/huurmotor

Jazeker. Bij de organisatie en de banden en onderdelen service kunnen onderdelen gekocht worden en informatie ingewonnen worden over het technisch mankement. 

Dennis Horvers van FuelCrew beheert de technische ondersteuning vanuit Racecracks. 

Zorg dat je altijd reserve remblokken bij je hebt. Remblokken moet je toch een keer vervangen dus zorg dat je ze op voorraad hebt. Zelfde verhaal voor de banden. Bestel op tijd gezien de levertijden van deze producten. 

In niveau 1 mag je met deze categorien motoren gewoon meedoen. In niveau 1 hebben we verschillende groepjes dus altijd een groepje wat op jouw snelheid rijdt en die van je motor. Schrijf je in voor instructie, vermeld je motor in je persoonlijke portaal en geef je rijstijl op straat aan zodat wij jou voor het juiste niveau en voor het juiste groepje kunnen indelen.

Tijdens de dag sturen we bij waar nodig zodat je zoveel mogelijk op jouw eigen tempo kan rijden.

Uiterlijk 7 dagen voor het evenement zet Racecracks de laatste informatie op jouw persoonlijke Racecracks portaal. Je kan het tijdschema en je factuur downloaden. 
Je kan je persoonlijke portaal bekijken en beheren door eerst te registreren en daarna in te loggen. 
We sturen iedereen e-mail waarin we alleen vragen om in te loggen op je Racecracks portaal en zo de laatste informatie in te zien. We mailen geen links en bijlagen meer door omdat daardoor de e-mails sneller in het spam filter terecht komt. 
Via je Racecracks portaal kan je ook je opgegeven rondetijden per circuit zien en bijwerken. Houd je rondetijden up-to-date zodat we de 1e sessie met een zo goed als mogelijke groepsindeling kunnen starten.
 

Let op je remblokken. Deze slijten op het circuit harder dan op straat. Dus zorg voor voldoende remvoering. Zorg dat je altijd een reserve set bij je hebt. 

We raden je aan om met banden te rijden met minimaal 50% profiel zodat je motor beter stuurt en de band beter de warmte kan opnemen.

Zorg ook dat je remblokken op voorraad hebt voor jouw motor en neem die mee naar het circuit. 

Jazeker kan je meedoen. Niveau 1 is voor iedereen geschikt die normaal gesproken op straat rijdt. Het is geen race. We gaan wat leren zodat je een pecfecte en veilige circuitdag beleefd.Ieder kan op zijn eigen tempo rijden. Doe dit ook en rij op maximaal 80%.

Je dient wel de betekenis van de vlaggen te kennen zoals de gele vlag, rode vlag en de zwart witte vlaggen zijn enkele kleuren die we gebruiken als circuit vlaggen. In je persoonlijke portaal ontvang je de laatste informatie met daarin ook de betekenis van de verschillende kleuren vlagsignalen.

Circuitrijden vraagt veel van de rijder. Daarom eisen wij dat ieder in het bezit is van een motorrijbewijs. Circuit rijden motor zonder rijbewijs kan alleen als je 18 jaar of ouder bent of in het bezit van een racelicentie. 

Motoren kunnen voorafgaand aan het evenement door Racecracks worden onderworpen aan een technische keuring op de navolgende onderdelen: Uitlaat, rem en remblokken, gashendel, vloeistofdichtheid, ketting, banden en algemene technische staat. Spiegels dienen deugdelijk te worden afgeplakt met geschikte tape of te worden ingeklapt.

Je kan deelnemen met een standaard uitlaat of een vervangingsuitlaat MET DB-killer. Moderne motoren MET katalisator zijn meestal stil genoeg om zonder db killer mee te doen. 

Zoals vermeld dienen de motoren van alle deelnemers in een perfect technische staat te verkeren en zeker niet meer geluid te produceren dan op de openbare weg toegestaan is.
Het totaal geproduceerde geluid per motor wordt iedere ronde dynamisch gemeten. Motoren die teveel dBa produceren krijgen bij de eerste geluidoverschrijding een waarschuwing, bij de tweede overschrijding volgt er definitieve uitsluiting van deelname zonder restitutie van het inschrijfgeld.
Motoren welke echt enorm te luid zijn worden onmiddellijk van verder deelname uitgesloten, Motoren welke met meer dan 2 dBa de geldende geluidnorm overschrijden zijn van een dusdanig negatieve invloed op het daggemiddelde dat de kans reëel aanwezig is dat rijtijden van praktijksessies ingekort moeten gaan worden om niet het daggemiddelde te overschrijden.

  1. Het gebruik van de volgende beschermingsmiddelen tijdens het rijden op het circuit en het rennerskwartier is verplicht:    
  • een onbeschadigd lederen raceoverall of leren broek en jas waarbij de jas en broek degelijk aan elkaar vast geritst wordt;    
  • voor niveau 1 is een textiel motorpak dat glijvast en hittebestendig is eveneens toegestaan;    
  • onbeschadigde lederen lange handschoenen en hoge motorlaarzen die de polsen en enkels bedekken;    
  • een rugprotector;    
  • onbeschadigde integraal helm (helm met uitsluitend kinbescherming en 1 van de volgende keurmerken: het Europese ECE.22.05, het Japanse JIS T8133 en het Amerikaanse SNELL M2010.  
  •  motorschoenen zijn uitgesloten tijdens de circuitdagen omdat de enkel niet beschermd is. Motorlaarzen zijn dus verplicht. Dus zorg voor schoeisel waarbij zittend op de motor de enkel beschermd is. 

Het dragen van motorspijkerbroeken, jethelmen en capuchons is NIET toegestaan.     

Het gebruik van camera’s op het lichaam of op de helm is NIET toegestaan. Op de motor mag je wel een camera bevestigen maar enkel toegestaan als de camera geborgd is. Op die manier valt de camera niet van de motor af doordat de camera aan zijn borging blijft hangen.