Motorbanden

9 jul 2024
Compounds Pirelli Superbike Slicks scQ

MOTORBANDEN 2024

De meest waardevolle tips en een overzicht van de sportieve motorbanden en circuitbanden.

Dat je banden een belangrijk slijtage onderdeel is weten we allemaal. Doordat de banden relatief snel vervangen moeten worden sta je vaak voor de keuze welke band je laat monteren. Ga je voor het oude vertrouwde? Of ga je voor de opvolger van jouw type band wat in ieder geval een veilige keuze is. Maar misschien levert een ander merk band wel betere prestaties in het segment van jouw type band.

Daarnaast moet je jezelf de vraag stellen of je rijstijl nog steeds bij de band past. Ben je meer snelweg en woon-werk verkeer gaan rijden en minder sportief dan kan je beter overstappen naar een sport-touring band die daarvoor betere prestaties levert. Het kan ook zijn dat je sportiever bent gaan rijden en elk jaar 1 of meerdere circuitdagen meepakt. Er is veel keuze op de motorbandenmarkt dus zoek even goed uit welke banden je wilt, welke merken er zijn, waar ze de beste service hebben en dat alles tegen een voordelige maar wel realistische prijs want ieder bedrijf moet wat kunnen verdienen.

Belangrijk om te weten is dat straatbanden ontwikkeld zijn om snel op te warmen. Dit omdat je op straat ook vaak stil staat en de band weer snel zal afkoelen. Als je vervolgens weer gaat rijden moet de band snel opwarmen. De band zal op straat niet snel te heet worden of je moet op een zomerse dag met een hoge asfalt temperatuur continu bochten gaan rijden. In dat geval kunnen de straatbanden net zoals tijdens een circuitdag TE heet worden en daardoor neemt de grip af en waarschuwen ze een stuk minder zodra de grip afneemt.

In dit blog behandelen we zowel de straatbanden als de semi circuit/straatbanden en de racebanden. Dus er zit een opbouw in richting het circuitrijden. Welke banden moet ik monteren voor een circuitdag? Dat is een veel gehoorde vraag. Kom vooral met banden die niet over de helft van hun levensduur zijn want dan sturen ze minder goed doordat de banden minder rond zijn. Bandenspanning op de openbare weg (zonder duo) 2.4 voor en achter 2.6 (koud gemeten)

Vraag Ferry van Rijn gerust voor een advies qua bandenspanning of type band. Dan krijg je een persoonlijk advies.

2 weetjes:

•    De asfalttemperatuur stijgt door de buitentemperatuur maar met name door de zonkracht. Dus is er continu zon en ook nog weinig wind, dan kan de temperatuur van het asfalt oplopen tot ongeveer 55 graden. Pas dan op met straatbanden en continu bochten rijden. Aan de andere kant: bij een asfalt temperatuur van 5 – 15 graden kan een straatband het verrassend goed doen op een circuit omdat de racebanden dan meestal niet op bedrijfstemperatuur komen, oftewel te snel afkoelen vanuit de bandenwarmers.

•    Glijden van de achterband voel je doordat de achterkant lichtjes heen en weer beweegt. Hou je gas vast en haal de motor verder uit hellingshoek. Is het “wiebelen” verdwenen dan draai je de gashendel weer wat verder open. Het glijden van de voorband voel je aan doordat er geen weerstand is in het stuur en de motor iets zal wijdlopen. Laat dit gebeuren en zodra de voorband weer grip heeft kan je meer hellingshoek gaan nemen. Oftewel de bocht insturen.

 

Bandenspanning motor van de sportieve straatbanden

Vuistregel voor de bandendruk is 2.5 in de voorband en 2,9 bar in de achterband. Koud gemeten dus niet na een lange rit. Rij je meestal alleen, zonder bagage en motor + rijder onder de 300kilo dan kan je beter met 2,4 bar in de voorband rijden en 2,6 bar in de achterband zodat de band iets meer kan bewegen en niet zo stug is. Laten we eerst wat bandenspanningen tonen van banden die erg geschikt zijn om op de openbare weg sportief te rijden en voor een circuitdagje. Deze banden kunnen de hoge vermogens van de motorfietsen erg goed aan.

Range voor een circuitdag:

Bandenspanning Pirelli Diablo Dunlop Sportsmart Avon 3D Metzeler Bridgestone Michelin
Koud gemeten Rosso IV MK3 Ultra sport Sportec M9RR Battlax S22 Power 6
Voorband straat / circuit 2.5 / 2,3 bar 2.5 / 2,4 – 2,5 bar 2.5 / 1,9 – 2,1 bar 2,5 / 2,3 bar 2.5 / 2.3 bar 2,5 / 2.1 bar
Achterband straat / circuit 2.9 / 2,3 bar 2.9 / 2,3 bar 2,9 / 1.7 – 1,95 2,9 / 2,3 bar 2.9 / 1.8 bar 2,3 / 1.9 bar

Pirelli Diablo Rosso 4: heerlijke sportieve band met uitstekend eigenschappen op droog wegdek. Banden sturen licht en vragen enige opwarming. In 2021 is de Rosso 4 uitgekomen met opnieuw verbeterde eigenschappen. Dunlop Sportsmart: erg goede allrounder die nergens echt steken laat vallen. Avon 3D: neutrale band die erg stabiel is en daardoor iets trager stuurt. Metzeler Sportec M9RR: presteert enorm goed onder alle omstandigheden en geeft veel feedback. Bridgestone Battlax S22: reageert erg goed op de commando’s van de rijder. Michelin Power 6: levert meer grip dan de concurrenten en slijt minder snel. Goede grip op nat wegdek. Continental ContiAttack EVO SM:   *Vernieuwde compound voor betere grip onder alle weersomstandigheden   *Goede stabiliteit en directe feedback   * Veilige en korte inrijperiode

Ook eens op het circuit van Assen of Zandvoort rijden? Bekijk HIER onze kalender.

Ferry adviseert sinds 2024 een grote groep rijders de Michelin Power Slick 2! Is een fijne amateur slick die wat meer grip geeft dan de TD slicks. Vooral de voorband zorgt ervoor dat de motor beter naar hellingshoek gaat waardoor je harder kan insturen en beter kan afdraaien. Samen met de achterband die meer grip geeft zorgt het voor rondetijden die zeker 2 seconden sneller zijn dan met de TD slicks van Metzeler. De Michelin Power Slick 2 voelt zich thuis bij rondetijden van 1.51 – 2.09 min op Assen. Bandendruk warm voorband: 2.40 en de achterband: 1.70 vanuit de warmers. Direct na je sessie je bandendruk meten en je bandenspanning optimaliseren naar 2.35 en 1.65 voor de achterband.

Pirelli Diablo Rosso Corsa 4

Naast bovenstaande sportieve straatbanden heeft Pirelli in hun segment de nieuwe Rosso Corsa 4. Deze is net iets sportiever dan de bovengenoemde Pirelli Diablo Rosso 4.  Koude bandenspanning voor op het circuit: 2.2 voor en 1.8 achter.

Wat zijn nu de geschikte banden voor een circuit rijvaardigheidstraining? Beginners kunnen gewoon met hun (sportieve) straatbanden komen rijden. De Michelin Power GP2 is geschikt voor rijders die voor het eerst op het circuit gaan rijden en ook de snellere rijders kunnen tot en met een rondetijd van 2.01min heel erg goed mee uit de voeten. Michelin geeft voor het circuit een koude bandendruk op: Voorband 2.10 bar en de achterband 1.90 bar.

Michelin Power GP2

Ben je sneller geworden op het circuit en wil je meer grip dan de Michelin Power GP2? Dan heb je een aantal keuzes. Je moet letten op het volgende:
•    Wil je een band met profiel? (profiel is aan te bevelen als je ook op de openbare weg wilt rijden met de band en je op een vochtige baan enige waterafvoer wenst of je sneller temperatuur in de band wilt hebben als de baan nog koud is en je geen bandenwarmers gebruikt.

•    Kies een band die bij je snelheid past. Ga niet gelijk met de “hardcore” raceband van een bepaald merk rijden.

•    Denk eens aan een “amateur” slick die zowel Michelin (Power Slick2) en Metzeler (TD) in hun segment hebben. Deze zijn zo gemaakt dat ze sneller opwarmen en langer meegaan dan de “hardcore” racebanden. Ze kosten minder en gaan zomaar 4 circuitdagen mee.

Circuitbanden met profiel die eventueel nog zonder bandenwarmers te gebruiken zijn

De Michelin Power Cup2 is Michelins snelste straatband die op de weg en circuit snel opwarmt, veel grip bied voor een straatband en goed tegen de hoge temperatuur kan op een circuitdag. (normale straatbanden worden dan snel te heet) Bandendruk warm voorband: 2.40 en de achterband: 1.70 vanuit de warmers. Direct na je sessie je bandendruk meten en je bandenspanning optimaliseren naar 2.35 en 1.65 voor de achterband. Koude bandendruk op het circuit: 2.10 voor en 1.50 achter.

Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Racetec Interact K3: Hardere compound en net iets andere opbouw dan de “hardcore” K0, K1 en K2 compounds voor een langere levensduur en snellere opwarming.
Dunlop SPORTSMART II: Verhoogde focus op het circuit.

slicks voor de Pro racers die een slick willen en bandenwarmers gebruiken

Ferry adviseert sinds 2024 een grote groep rijders de Michelin Power Slick 2! Is een fijne amateur slick die wat meer grip geeft dan de TD slicks. Vooral de voorband zorgt ervoor dat de motor beter naar hellingshoek gaat waardoor je harder kan insturen en beter kan afdraaien. Samen met de achterband die meer grip geeft zorgt het voor rondetijden die zeker 2 seconden sneller zijn dan met de TD slicks van Metzeler. De Michelin Power Slick 2 voelt zich thuis bij rondetijden van 1.51 – 2.09 min op Assen. Bandendruk warm voorband: 2.40 en de achterband: 1.70 vanuit de warmers. Direct na je sessie je bandendruk meten en je bandenspanning optimaliseren naar 2.35 en 1.65 voor de achterband.

Pirelli Superbike SC3 slick: Is eigenlijk geen amateur band want staat echt zijn mannetje en is opnieuw ontworpen voor meer levensduur en toch goede grip.

Racetec RR Compk slick: Band met goede rijeigenschappen, levensduur en scherpe prijs dus wellicht de echte bestseller!

Dunlop D212 GP Racer slick: De opvolger van de D211 GP Racer.

Metzeler Trackday slick. De achterband kan je omdraaien en de banden rij je minder snel kapot dan de zachtere slicks die je in diverse compounds kan kopen.  Geschikt voor rijders die op Assen/Zandvoort 1:55 tot 2:10 rijden. Bandendruk warm na 1 uur bandenwarmers: voor: 2.4 en achter 1.7 – 1.8.

Dit laatste ging misschien iets te snel. We komen nu eenmaal bijna bij de “hardcore” circuitbanden uit en die hebben nu eenmaal verschillende compounds. Wanneer kan je met een Soft, SC1 of K1 achterband rijden? Je moet rondetijden rijden die maximaal 15 – 20 seconden boven de GP coureurs liggen of het moet een hete zomerse dag zijn want dan kan je iets eerder met slicks en zachte compound achterband rijden. Hoe minder snel je rijdt en hoe lager de baan temperatuur hoe harder de compound en bandendruk.

Ook de hardere compound achterbanden (sc2/k2/Medium/hard) zal je snel kapot rijden als de asfalt temperatuur te laag is, je bandenwarmers de 85 graden niet halen of je tempo te laag. Rij daarom elke ronde zo hard mogelijk om temperatuur in je banden te krijgen en te houden. Wordt je moe? Zet dan even door en rij desnoods een iets kortere sessie. Dat vinden je banden veel fijner. Bij echt koud weer kan je beter naar de SC3 / K3 / Endurance compound achterbanden gaan of zelf naar een Supercorsa SP of een Rosso Corsa (2) kan het verrassend goed doen als de baan steenkoud is!

Rij je al met racebanden en rij je onder de 2.00 op Assen? Denk dan eens aan bandenwarmers zodat je veel nauwkeuriger je bandenspanning kan instellen en door de hogere starttemperatuur veel meer grip tot je beschikking hebt. Vooral bij slicks zijn warmers echt aan te raden. Bij de voorbanden werkt het iets anders. Is de baantemperatuur onder de 25 graden dan kan je beter als voorband een SC1 / K1 / Soft monteren. Hoe warmer de baan wordt hoe hardere compound voorband en lagere bandendruk. Qua bandendruk dezelfde denkwijze als de achterband maar qua compound precies andersom. Hou ook rekening met het circuit omdat de banden weer anders reageren op het soort asfalt.

Vuistregel bij een baantemperatuur van onder de 25 graden: Hogere bandenspanning is een kleinere contact patch band/wegdek. De banden kunnen hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht naar het koude asfalt. Blijft dus beter op temperatuur en geeft dus meer grip. Boven de 25 graden: een lagere bandendruk (-0,1bar) boven de 35 graden asfalt temperatuur (-0,2bar) waardoor je meer vervorming in de band krijgt en wat meer warmte in de band brengt. Het is de kunst om zoveel mogelijk warmte in je banden te krijgen. De meeste bandenproblemen komen namelijk doordat je banden niet warm genoeg worden. Coldtire wat te herkennen is aan het vreetspoor 3 cm uit de rand.

Blijf altijd zoveel mogelijk binnen de bandendruk range die je bandenleverancier erbij levert. Koop niet alleen je banden maar vraag ook de bandendruk tabel erbij! Veel circuitrijders weten niet met welke bandenspanning ze moeten rijden en maken hiermee al de 1e grote fout. Het verhoogd de kans op problemen en je zal nooit het maximale uit je banden kunnen halen en dat is o zo zonde en nog gevaarlijk ook. Verderop bij bandenwarmers gaan we hier dieper op in.

Motorbanden voor de race en circuitdagen

Racebanden met profiel. Moet wel zeggen dat er tegenwoordig eerder voor slicks wordt gekozen in dit segment dus bij deze enorm snelle racebanden met profiel wordt er eerder voor de slick gekozen. Op het circuit haal je het meeste uit de banden door bandenwarmers te gebruiken. Achter de band hebben we de warme bandenspanning vermeld en dat is nadat er 50 minuten een bandenwarmer op 80 graden om de band heeft gezeten. Let op dat sommige banden en compounds een hogere temperatuur verlangen en dat de warmers er langer om moeten zitten. Vraag dit na.

Pirelli Supercorsa SC: Voorband verkrijgbaar in SC1, SC2 en SC3 (2,3 – 2,5 Bar) en achterband in SC0, SC1, SC2 en SC3 (1.6 – 1.8 bar)

Metzeler Racetec RR: Voorband en achterband compounds K1, K2 en K3. Bandenspanningen vergelijkbaar met de Pirelli Supercorsa SC Dunlop D212 GP PRO Race: 4 compounds: Soft, Medium/Soft, Medium en Medium/Strong. Bandenspanning 2,3 – 2,4 bar. Achterband in 5 compounds leverbaar en bandenspanning 1,3 – 1,4 bar.

Michelin Power Performance Cup. Michelins snelste raceband met profiel en is eigenlijk een slick met een beetje profiel. Verkrijgbaar in 120/70 en achter 190/60 en 200/55. De voorband heeft 3 compounds en de achterband 2 compound. Bandendruk voor 2.3-2.5 en achter 1.50-1.70.

Bridgestone Battlax R11: Race profielband. Warm gemeten dus in de bandenwarmers op 80 graden: 2.3 bar voor en 1.8 bar achter. Koud gemeten 2.1 en 1.6.

De rijders die met de snelste racebanden rijden hebben vaak meerdere setjes velgen zodat ook de regenbanden en intermediates snel gemonteerd kunnen worden. De intermediate houdt het midden tussen een regenband en een slick, en wordt gebruikt in wedstrijden waarin het naar verwachting deels droog en deels nat zal zijn.

De “hardcore” slick circuitbanden:

Michelin Power Performance. Verkrijgbaar in soft, medium en hard. Kies de soft voor de voorband en een soft voor de achterband als je voor het eerst met deze banden gaat rijden. Voor een persoonlijk advies, contact Ferry van Rijn. Racecracks is een officieel Michelin race verkooppunt. Michelin heeft ook een iets hardere achterband. Deze “24” is erg geschikt voor nieuw asfalt en voor rijders die wat langer met de achterband willen doen en op zoek zijn naar een mooie slijtage. De rijders die met de Michelins gereden hebben waarderen de zeer goede stuureigenschappen, de gigantische grip en de lange levensduur.

Metzeler Racetec RR Slick: K1 en K2 voorband en achterband en de bandenspanningen zijn met de Pirelli Superbike slick te vergelijken. Ontwikkeld voor straatraces zoals de Isle of Man TT en zeer geschikt voor het circuit.

banden informatie

Bridgestone Battlax Racing Slick V02. Pak voor altijd de SOFT en achter is de 200/655-R17 3LC X/S (Extrasoft/Soft) een goede band voor de trackday rijders. Hoe harder je rijdt, hoe grover het asfalt en hoe hoger de temperatuur hoe meer je qua achterbanden richting de Medium gaat. Bij de achterbanden is het dus net andersom dan bij Pirelli, Metzeler en Dunlop. Zie onderstaand tabel:

Dunlop KR106 en KR109 voorband 2,3 – 2,4 bar en KR108 achterband 1,3 – 1,4 bar N-TEC Slick. Dit zijn de handgemaakte banden van Dunlop en het beste wat er te koop is. Deze banden geven erg lang constante grip dus ideaal voor trackdays. Zelf versleten geven ze nog een goede dosis grip.

Bridgestone Battlax Racing V02. Leverbaar in een soft voorband en een extra soft, soft en medium compound achterband.

Pirelli Diablo Superbike met 3 compounds voorbanden. Warme spanning 2,3 – 2,5 en de achterband 6 compounds met een druk van 1,6 – 1,8 bar. Ontwikkeld voor de snelste rondetijden op het circuit

Pirelli Diablo Superbike

Ook eens op het circuit van Assen of Zandvoort rijden? Bekijk HIER onze kalender.

Bandenwarmers en paddockstand

Als je bandenwarmers overweegt moet je ook paddockstands aanschaffen zodat je wielen van de grond af staan.
Veel bandenwarmers die worden aangeboden halen niet de beloofde temperatuur. De achterwarmer moet echt minimaal 90 graden worden aan het loopoppervlak van de band en de warmer voor de voorband minimaal 80 graden. De Pirelli Superbike SC1 achterband vraagt om een karkas temperatuur van 80 graden. Om dat te halen moet de bandenwarmer op 95 graden ingesteld worden. Doe de warmers minimaal 1 uur om de banden (mag ook veel langer) en zet in totaal 3 keer de bandenspanning goed. Als je maar 1 keer de bandenspanning goed zet 5 minuten voordat je gaat rijden dan komt er veel lucht uit en dit heeft invloed op je bandendruk. Dus wil je 1,7 bar in de band. Doen dan zeg elke 20 minuten de band op 1,7 bar zetten. Help de ook warmers een beetje door bij koude wind hoezen of een kleed over de warmers heen te leggen zodat ze beter op temperatuur komen.

Verder heel belangrijk om je bandenspanning te meten direct bij terugkomst. Dit voorkomt bandenproblemen, slijtage en zorgt voor meer grip. Wil je 1,7 bar in je achterband maar kom je terug met 1,8 bar dan vertrek je de volgende sessie met 1,65 en hou de baan temperatuur in de gaten. Als deze hoger is de volgende sessie dan moet je een grotere stap maken dus dan vertrek je met 1,6 bar in de band. Kom je de baan af met 1,6 bar dan vertrek je de volgende sessie met een iets hogere bandendruk dus zeg 1,75 of 1,8. Hou ook nu weer de asfalt temperatuur en de zon in de gaten.

Motorbandenmarkt

Welke band is nu de beste? Dat is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren, rijstijl en wat je voor de motorfietsbanden wilt uitgeven. Hou in ieder de banden acties die er zijn in de gaten.
Let op het volgende als je motorbanden gaat kopen:
•    Is de montage inbegrepen? Zelf monteren is niet voor iedereen weggelegd maar onderstaand filmpje zal zeker helpen.
•    Hebben de nieuwe banden een recente DOT code?
•    Als je online gaat bestellen is de prijs inclusief afleverkosten?
•    Is het een bandenset of een losse band?
•    Maatvoering en type van de band.
Wil je liever je banden laten monteren? Zoek dan eerst uit voor je nieuwe of tweedehands banden koopt bij welke bandencentrale je ze kan laten monteren en tegen welke prijs. Op het circuit is er (bij Racecracks) altijd een bandenservice aanwezig om jouw banden te wisselen. Je kan er banden kopen of je eigen banden laten omleggen die je elders / online gekocht hebt. Dit tegen scherpe prijzen. Veel rijders bestellen tegenwoordig goedkope banden online. De banden zijn goedkoop omdat deze handelaren geen showroom hebben waardoor er altijd wel een aanbieding mogelijk is.

Een motorband kan je ook zelf vervangen:

Tot zover dit blog over banden. Afzender Ferry van Rijn van Racecracks Trackdays & Racing School.

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.

*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Boek met rijtips