Motorbanden 2024

De meest waardevolle tips en een overzicht van de sportieve motorbanden en circuitbanden.

Compounds Pirelli Superbike Slicks scQ

Dat je banden een belangrijk slijtage onderdeel is weten we allemaal. Doordat de banden relatief snel vervangen moeten worden sta je vaak voor de keuze welke band je laat monteren. Ga je voor het oude vertrouwde? Of ga je voor de opvolger van jouw type band wat in ieder geval een veilige keuze is. Maar misschien levert een ander merk band wel betere prestaties in het segment van jouw type band.

 

Daarnaast moet je jezelf de vraag stellen of je rijstijl nog steeds bij de band past. Ben je meer snelweg en woon-werk verkeer gaan rijden en minder sportief dan kan je beter overstappen naar een sport-touring band die daarvoor betere prestaties levert. Het kan ook zijn dat je sportiever bent gaan rijden en elk jaar 1 of meerdere circuitdagen meepakt. Er is veel keuze op de motorbandenmarkt dus zoek even goed uit welke banden je wilt, welke merken er zijn, waar ze de beste service hebben en dat alles tegen een voordelige maar wel realistische prijs want ieder bedrijf moet wat kunnen verdienen. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.


Belangrijk om te weten is dat straatbanden ontwikkeld zijn om snel op te warmen. Dit omdat je op straat ook vaak stil staat en de band weer snel zal afkoelen. Als je vervolgens weer gaat rijden moet de band snel opwarmen. De band zal op straat niet snel te heet worden of je moet op een zomerse dag met een hoge asfalt temperatuur continu bochten gaan rijden. In dat geval kunnen de straatbanden net zoals tijdens een circuitdag TE heet worden en daardoor neemt de grip af en waarschuwen ze een stuk minder zodra de grip afneemt.


In dit blog behandelen we zowel de straatbanden als de semi circuit/straatbanden en de racebanden. Dus er zit een opbouw in richting het circuitrijden.
Welke banden moet ik monteren voor een circuitdag? Dat is een veel gehoorde vraag. Kom vooral met banden die niet over de helft van hun levensduur zijn want dan sturen ze minder goed doordat de banden minder rond zijn. Bandenspanning op de openbare weg (zonder duo) 2.4 voor en achter 2.6 (koud gemeten) Op het circuit de spanning van straatbanden niet teveel verlagen omdat deze spanning in de band nodig is om de band goed te laten werken. Vraag altijd een bandenspecialist naar de juiste druk voor jouw type banden. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de adviezen die we geven qua bandenspanning. 

 

 

2 weetjes:
•    De asfalttemperatuur stijgt door de buitentemperatuur maar met name door de zonkracht. Dus is er continu zon en ook nog weinig wind, dan kan de temperatuur van het asfalt oplopen tot ongeveer 55 graden. Pas dan op met straatbanden en continu bochten rijden. Aan de andere kant: bij een asfalt temperatuur van 5 - 15 graden kan een straatband het verrassend goed doen op een circuit omdat de racebanden dan meestal niet op bedrijfstemperatuur komen, oftewel te snel afkoelen vanuit de bandenwarmers.
•    Glijden van de achterband voel je doordat de achterkant lichtjes heen en weer beweegt. Hou je gas vast en haal de motor verder uit hellingshoek. Is het “wiebelen" verdwenen dan draai je de gashendel weer wat verder open. Het glijden van de voorband voel je aan doordat er geen weerstand is in het stuur en de motor iets zal wijdlopen. Laat dit gebeuren en zodra de voorband weer grip heeft kan je meer hellingshoek gaan nemen. Oftewel de bocht insturen.

Pirelli-diablo-superbike-scx

 

Bandenspanning motor van de sportieve straatbanden

Vuistregel voor de bandendruk is 2.5 in de voorband en 2,9 bar in de achterband. Koud gemeten dus niet na een lange rit. Rij je meestal alleen, zonder bagage en motor + rijder onder de 300kilo dan kan je beter met 2,4 bar in de voorband rijden en 2,6 bar in de achterband zodat de band iets meer kan bewegen en niet zo stug is.
Laten we eerst wat bandenspanningen tonen van banden die erg geschikt zijn om op de openbare weg sportief te rijden en voor een circuitdagje. Deze banden kunnen de hoge vermogens van de motorfietsen erg goed aan.
Range voor een circuitdag:

 

Bandenspanning

Pirelli Diablo

Dunlop Sportsmart

Avon 3D

Metzeler

Bridgestone

Michelin

Koud gemeten

Rosso IV

MK3

Ultra sport

Sportec M9RR

Battlax S22

Power 6

Voorband straat / circuit

2.5 / 2,3 bar

2.5 / 2,4 - 2,5 bar

2.5 / 1,9 - 2,1 bar

2,5 / 2,3 bar

2.5 / 2.3 bar

2,5 / 2.1 bar

Achterband straat / circuit

2.9 / 2,3 bar

2.9 / 2,3 bar

2,9 / 1.7 - 1,95

2,9 / 2,3 bar

2.9 / 1.8 bar

2,3 / 1.9 bar

 

Pirelli Diablo Rosso 4: heerlijke sportieve band met uitstekend eigenschappen op droog wegdek. Banden sturen licht en vragen enige opwarming. In 2021 is de Rosso 4 uitgekomen met opnieuw verbeterde eigenschappen.
Dunlop Sportsmart: erg goede allrounder die nergens echt steken laat vallen.
Avon 3D: neutrale band die erg stabiel is en daardoor iets trager stuurt.
Metzeler Sportec M9RR: presteert enorm goed onder alle omstandigheden en geeft veel feedback.
Bridgestone Battlax S22: reageert erg goed op de commando’s van de rijder.
Michelin Power 6: levert meer grip dan de concurrenten en slijt minder snel. Goede grip op nat wegdek. 
Continental ContiAttack EVO SM:   *Vernieuwde compound voor betere grip onder alle weersomstandigheden   *Goede stabiliteit en directe feedback   * Veilige en korte inrijperiode  

 

Ook eens op het circuit van Assen of Zandvoort rijden? Bekijk HIER onze kalender. 


 
De ContiSportAttack 4  Eigenschappen
*   Uitstekende nat-weer eigenschappen door silica-compound met hoge micro-ruwheid
*   Goede natte grip in bochten door verbeterde drainage
*   Betere controle in grensgebied door Grip Limit Feedback
*   Extreem kort inrijden dankzij TractionSkin
*   Hoge stabiliteit door karkas van rayon icm 0° staalgordel
*   Juiste grip op elke hellingshoek door multigrip technologie met diverse temperatuurzones
*   Centrale slick-strip voor goede tractie en laag slijtageniveau
 
Moderne Superbikes hebben veel vermogen, vaak al meer dan 200 pk. Superbike-rijders zoeken soms het circuit op om die pk’s de vrije hand te geven, maar rijden ook vaak op straat, zowel op droog als op nat wegdek. Continental heeft bij de ontwikkeling van de SportAttack 3 rekening gehouden met al die situaties. Voor optimale stabiliteit en een laag gewicht heeft de SportAttack een karkas en een breaker-laag van Rayon, gecompleteerd door een radiale 0° staalgordel. Natuurlijk is de maximale bochtengrip op droog wegdek naar een hoger niveau getild, maar er is vooral veel aandacht besteedt aan de verbetering van de natte grip. Een nieuw profiel met meer zijwaartse groeven zorgt voor een betere drainage, terwijl de nieuw ontwikkelde silicacompound dankzij een hogere microruwheid een betere hechting aan het natte asfalt biedt. Sterk punt is dat Continental er ook in is geslaagd om zowel de feedback als het gedrag in het grensgebied tussen grip en aquaplaning te verbeteren, zodat de Continental SportAttack 4 meer grip, meer zekerheid en snellere rondetijden kan beloven.

NIEUW 2020: Metzeler Trackday slick. Ferry heeft in oktober 2020 op Alcarras en Andalucia de snelste tijd neergezet op de motor van een instructeur die voorzien was van de TD slicks. Deze slicks gaan wel 6 dagen mee en geven verrassend veel grip. Zeker onder koude omstandigheden doen ze het voor 99% van de trackday rijders veel beter dan de hardcore slick banden. Ferry geeft vanaf 10/2020 vrijwel iedere circuitrijder de tip om met de Metzelet TD slicks te gaan rijden door het grote temperatuurbereik en cold-tire (koude verscheuring van de band) komt veel minder snel voor. 
De banden warmen sneller op en blijven veel beter op temperatuur. De achterband kan je omdraaien en de banden rij je veel minder snel kapot dan de zachtere slicks die je in diverse compounds kan kopen. Even wachten in de pitstraat is geen probleem meer en tijdens een rode vlag wacht je gewoon even omdat je banden weer razendsnel opwarmen tijdens de 1e ronde. Bijkomend voordeel is de prijs. Aanzienlijk goedkoper dan de hardcore slicks en gaan nog langer mee ook.
Geschikt voor rijders die op Assen/Zandvoort 1:54 tot 2:10 rijden.
Bandendruk warm na 1 uur bandenwarmers: voor: 2.3 - 2.4 en achter 1.7 - 1.8. Meer informatie:  https://www.metzeler.com/nl-be/producten/banden/racetec-td-slick
 

 

Pirelli Diablo Rosso Corsa 2

Naast bovenstaande sportieve straatbanden heeft Pirelli in hun segment de nieuwe Rosso Corsa 2. Deze is net iets sportiever dan de bovengenoemde Pirelli Diablo Rosso 3. Tegenhanger van de Corsa 2 is de Dunlop Sportsmart TT.
Pirelli Diablo Rosso Corsa 2: Deze band kan beter tegen hogere temperaturen en dus beter geschikt voor een circuitdag. De voorband heeft nu 2 compounds in 3 zones en de achterband heeft nu 3 verschillende compounds in 5 zones. De banden warmen nog steeds snel op waardoor ze ook op straat erg veilig zijn. De voorband heeft meer grip en stabiliteit bij het inremmen van de bocht en de achterband meer grip heeft onder maximale hellingshoek en bij het accelereren vanuit de bocht. Koude bandenspanning voor op het circuit: 2.2 voor en 1.8 achter.

Pirelli Diablo Rosso Corsa 2
Wat zijn nu de geschikte banden voor een circuit rijvaardigheidstraining? Beginners kunnen gewoon met hun (sportieve) straatbanden komen rijden en de snellere rijders van niveau 2 (2.10 – 2.15min op Assen) kunnen beter met de sportieve straatband de: Pirelli Rosso Corsa (2) komen omdat deze beter tegen de hitte kan die in de band komt na vele rondes op het circuit. Zeker op een warme dag. De band heeft namelijk veel minder tijd om af te koelen wat op straat wel gebeurd. Straatbanden zijn juist ontwikkeld om snel op te warmen en niet om ronde na ronde achter elkaar op het circuit te rijden.
Met de Rosso Corsa 2 kan een goede rijder ruim onder de 2.00minuten rijden op Assen. Zelfs onder de 1.50 is gelukt met de Corsa!


Ben je sneller geworden op het circuit en wil je meer grip dan een Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 dan is er veel keuze. Je moet letten op het volgende:
•    Wil je een band met profiel? (profiel is aan te bevelen als je ook op de openbare weg wilt rijden met de band en je op een vochtige baan enige waterafvoer wenst of je sneller temperatuur in de band wilt hebben als de baan nog koud is en je geen bandenwarmers gebruikt.
•    Kies een band die bij je snelheid past. Ga niet gelijk met de “hardcore" raceband van een bepaald merk rijden en zeker niet met een zachte compound achterband zoals een SC1, K1 of Soft.
•    Denk eens aan een “amateur" slick die zowel Pirelli (SC3), Metzeler (Compk) en Dunlop (GP Racer) in hun segment hebben. Deze zijn zo gemaakt dat ze sneller opwarmen en veel langer meegaan dan de “hardcore" racebanden. Ze kosten minder en gaan zomaar 5 circuitdagen mee.
De Dunlop Sportsmart TT is een erg sportieve straat band die ook zeker zijn mannetje staat op het circuit. Het is net zoals de Corsa 2 een band die op de weg en circuit snel opwarmt, veel grip bied voor een straat band en goed tegen de hoge temperatuur kan als je op een circuitdag er 7 rondes op hebt zitten. (normale straatbanden worden dan snel te heet) Maar als je meer circuit ervaring krijgt en harder gaat rijden, dan kan je het beste in de pauze van een warme circuitdag wisselen naar een set banden die meer voor het racen gemaakt zijn. 

 

Circuitbanden met profiel die eventueel nog zonder bandenwarmers te gebruiken zijn

Pirelli Diablo Supercorsa SP: Breed inzetbaar en een langere levensduur dan de SC3 van Pirelli.
Racetec Interact K3: Hardere compound en net iets andere opbouw dan de “hardcore" K0, K1 en K2 compounds voor een langere levensduur en snellere opwarming.
Dunlop SPORTSMART II: Verhoogde focus op het circuit. Hoge prestaties in alle omgevingstemperaturen.Meer info: https://www.dunlop.eu/nl_nl/motorcycle/tires/sportsmart-tt--ssmart-tt.html
Ook Avon heeft een band die gericht is op circuitdagen. Wil je een scherp geprijsde band tijdens je trackdays denk dan eens aan de Avon 3D Ultra Xtreme. Dit is een raceband die snel opwarmt, extreme hellingshoeken toelaat en stabiel is. Zowel de voorband als achterband zijn in 2 compounds leverbaar.
Heb je een classic (race) motor en wil je deze van geschikte banden voorzien? De Dunlop Alpha is dan waarschijnlijk de geschikte band voor jouw klassieke motor. Is ook in 18 inch leverbaar.
 

slicks voor de Pro racers die een slick willen en bandenwarmers gebruiken

Pirelli Superbike SC3 slick: Is eigenlijk geen amateur band want staat echt zijn mannetje en is opnieuw ontworpen voor meer levensduur en toch goede grip.
Racetec RR Compk slick: Band met goede rijeigenschappen, levensduur en scherpe prijs dus wellicht de echte bestseller!


Dunlop D212 GP Racer slick: De opvolger van de D211 GP Racer. Erg goed band die in een aantal compounds leverbaar zijn. Kies voor de Medium voorband en voor de Endurance achterband als je de banden met de SC3 of de Compk wilt vergelijken. Heb je behoefte aan meer grip en rij je de achterband niet kapot dan kan je een goede keuze maken door vooral bij een hogere asfalttemperatuur te kiezen voor de Medium achterband. Bij erg lage temperaturen kan je er ook goed aan doen door een Soft voorband te kiezen.


Michelin Power Slick2: In 1 compound verkrijgbaar. Bandenspanning warm gemeten: voor 2,5 bar en achter 1,7 bar.Deze band is ook met een profiel erin verkrijgbaar en heet de Power Cup2.
Dit laatste ging misschien iets te snel. We komen nu eenmaal bijna bij de “hardcore" circuitbanden uit en die hebben nu eenmaal verschillende compounds.
Wanneer kan je met een Soft, SC1 of K1 achterband rijden? Je moet rondetijden rijden die maximaal 15 - 20 seconden boven de GP coureurs liggen of het moet een hete zomerse dag zijn want dan kan je iets eerder met slicks en zachte compound achterband rijden. Hoe minder snel je rijdt en hoe lager de baan temperatuur hoe harder de compound en bandendruk.


Ook de hardere compound achterbanden (sc2/k2/Medium/hard) zal je snel kapot rijden als de asfalt temperatuur te laag is, je bandenwarmers de 85 graden niet halen of je tempo te laag. Rij daarom elke ronde zo hard mogelijk om temperatuur in je banden te krijgen en te houden. Wordt je moe? Zet dan even door en rij desnoods een iets kortere sessie. Dat vinden je banden veel fijner. Bij echt koud weer kan je beter naar de SC3 / K3 / Endurance compound achterbanden gaan of zelf naar een Supercorsa SP of een Rosso Corsa (2) kan het verrassend goed doen als de baan steenkoud is!


Rij je al met racebanden en rij je onder de 2.00 op Assen? Denk dan eens aan bandenwarmers zodat je veel nauwkeuriger je bandenspanning kan instellen en door de hogere starttemperatuur veel meer grip tot je beschikking hebt. Vooral bij slicks zijn warmers echt aan te raden.
Bij de voorbanden werkt het iets anders. Is de baantemperatuur onder de 25 graden dan kan je beter als voorband een SC1 / K1 / Soft monteren. Hoe warmer de baan wordt hoe hardere compound voorband en lagere bandendruk. Qua bandendruk dezelfde denkwijze als de achterband maar qua compound precies andersom. Hou ook rekening met het circuit omdat de banden weer anders reageren op het soort asfalt.


Vuistregel bij een baantemperatuur van onder de 25 graden: Hogere bandenspanning is een kleinere contact patch band/wegdek. De banden kunnen hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht naar het koude asfalt. Blijft dus beter op temperatuur en geeft dus meer grip.
Boven de 25 graden: een lagere bandendruk (-0,1bar) boven de 35 graden asfalt temperatuur (-0,2bar) waardoor je meer vervorming in de band krijgt en wat meer warmte in de band brengt. Het is de kunst om zoveel mogelijk warmte in je banden te krijgen. De meeste bandenproblemen komen namelijk doordat je banden niet warm genoeg worden. Coldtire wat te herkennen is aan het vreetspoor 3 cm uit de rand.


Blijf altijd zoveel mogelijk binnen de bandendruk range die je bandenleverancier erbij levert. Koop niet alleen je banden maar vraag ook de bandendruk tabel erbij! Veel circuitrijders weten niet met welke bandenspanning ze moeten rijden en maken hiermee al de 1e grote fout. Het verhoogd de kans op problemen en je zal nooit het maximale uit je banden kunnen halen en dat is o zo zonde en nog gevaarlijk ook.
Verderop bij bandenwarmers gaan we hier dieper op in.

 

Motorbanden voor de race en circuitdagen

De “hardcore" profiel circuitbanden waarmee ze in de FIM Superstock en de diverse Supersport kampioenschappen rijden hebben ook nog een DOT code zodat ze ook nog op straat gebruikt kunnen worden. Op het circuit haal je het meeste uit de banden door bandenwarmers te gebruiken. Achter de band hebben we de warme bandenspanning vermeld en dat is nadat er 50 minuten een bandenwarmer op 80 graden om de band heeft gezeten. Let op dat sommige banden en compounds een hogere temperatuur verlangen en dat de warmers er langer om moeten zitten. Vraag dit na.
Pirelli Supercorsa SC: Voorband verkrijgbaar in SC1, SC2 en SC3 (2,3 - 2,5 Bar) en achterband in SC0, SC1, SC2 en SC3 (1.7 - 1.9 bar)

 

Pirelli Diablo supercorsa
 
Metzeler Racetec RR: Voorband en achterband compounds K1, K2 en K3. Bandenspanningen vergelijkbaar met de Pirelli Supercorsa SC
Dunlop D212 GP PRO Race: 4 compounds: Soft, Medium/Soft, Medium en Medium/Strong. Bandenspanning 2,3 - 2,4 bar. Achterband in 5 compounds leverbaar en bandenspanning 1,3 - 1,4 bar.


Continental ContiRaceAttack Comp: Raceband voor het circuit. Hoog belastbare raceband in verschillende compound varianten voor optimale aanpassing aan het circuit en de weersomstandigheden.Bandendruk:2,25 voor en 1,8 achter. Zowel voor als achter in Soft en Medium verkrijgbaar.


Bridgestone Battlax R11: Race profielband die verkrijgbaar is in 1 compound voorband en 3 verschillende compounds achterbanden.

De rijders die met de snelste racebanden rijden hebben vaak meerdere setjes velgen zodat ook de regenbanden en intermediates snel gemonteerd kunnen worden. De intermediate houdt het midden tussen een regenband en een slick, en wordt gebruikt in wedstrijden waarin het naar verwachting deels droog en deels nat zal zijn.

 

De “hardcore" slick circuitbanden:

Bridgestone Battlax Racing Slick V02. Pak voor altijd de SOFT en achter is de 200/655-R17 3LC X/S (Extrasoft/Soft) een goede band voor de trackday rijders. Hoe harder je rijdt, hoe grover het asfalt en hoe hoger de temperatuur hoe meer je qua achterbanden richting de Medium gaat. Bij de achterbanden is het dus net andersom dan bij Pirelli, Metzeler en Dunlop. Zie onderstaand tabel:


Pirelli Diablo Superbike met 3 compounds voorbanden. Warme spanning 2,3 - 2,5 en de achterband 6 compounds met een druk van 1,6 - 1,8 bar. Ontwikkeld voor de snelste rondetijden op het circuit

 

Metzeler Racetec RR Slick: K1 en K2 voorband en achterband en de bandenspanningen zijn met de Pirelli Superbike slick te vergelijken. Ontwikkeld voor straatraces zoals de Isle of Man TT en zeer geschikt voor het circuit.

 

Michelin Power Performance. Verkrijgbaar in soft, medium en hard. Kies de soft voor de voorband en een soft voor de achterband. Voor een persoonlijk advies, contact Ferry van Rijn. Racecracks is een officieel verkoop Michelin race verkooppunt. 

 

Dunlop KR106 en KR109 voorband 2,3 - 2,4 bar en KR108 achterband 1,3 - 1,4 bar N-TEC Slick. Dit zijn de handgemaakte banden van Dunlop en het beste wat er te koop is. Deze banden geven erg lang constante grip dus ideaal voor trackdays. Zelf versleten geven ze nog een goede dosis grip. 

 

Continental ContiTrack: De nieuwe beschikbare compounds zijn geschikt voor supersport en superbikes. 2,25 voor en 1,8 achter. Zowel voor als achter in Soft en Medium verkrijgbaar.

 

Bridgestone Battlax Racing V02. Leverbaar in een soft voorband en een extra soft, soft en medium compound achterband.

 

Michelin Power Slick Ultimate: Voorband leverbaar in 4 compounds met een warme druk van 2,4 bar en achter ook leverbaar in 4 compounds met een druk van 1,5 - 1,7 bar.
 

Pirelli Diablo Superbike
 
De “hardcore" banden kan je ook gebruikt kopen van racers. De cuppers en racers bieden vaak hun gebruikte racebanden te koop aan waardoor je een band kan kopen die maar 1 race of 2 trainingen gebruikt is en dat voor maar 100 - 150,- per set (afhankelijk van de staat) waardoor je op voordelige maar toch goede banden rijdt. De achterbanden gaan vervolgens nog zeker 1 tot 2 circuitdagen mee en de voorbanden zomaar 3 tot 5 circuitdagen.

 

Ook eens op het circuit van Assen of Zandvoort rijden? Bekijk HIER onze kalender. 

 

Bandenwarmers en paddockstand

Als je bandenwarmers overweegt moet je ook paddockstands aanschaffen zodat je wielen van de grond af staan.
Veel bandenwarmers die worden aangeboden halen niet de beloofde temperatuur. De achterwarmer moet echt minimaal 80 graden worden aan het loopoppervlak van de band en de warmer voor de voorband minimaal 70 graden. De Pirelli Superbike SC1 achterband vraagt om een karkas temperatuur van 80 graden. Om dat te halen moet de bandenwarmer op 95 graden ingesteld worden en zomaar 1,5uur opwarmen. Doe de warmers minimaal 1 uur om de banden (mag ook veel langer) en zet in totaal 3 keer de bandenspanning goed. Als je maar 1 keer de bandenspanning goed zet 5 minuten voordat je gaat rijden dan komt er veel lucht uit en dit heeft invloed op je bandendruk. Dus wil je 1,7 bar in de band. Doen dan zeg elke 20 minuten de band op 1,7 bar zetten. Help de ook warmers een beetje door bij koude wind hoezen of een kleed over de warmers heen te leggen zodat ze beter op temperatuur komen.


Verder heel belangrijk om je bandenspanning te meten direct bij terugkomst. Dit voorkomt bandenproblemen, slijtage en zorgt voor meer grip. Wil je 1,7 bar in je achterband maar kom je terug met 1,8 bar dan vertrek je de volgende sessie met 1,65 en hou de baan temperatuur in de gaten. Als deze hoger is de volgende sessie dan moet je een grotere stap maken dus dan vertrek je met 1,6 bar in de band. Kom je de baan af met 1,6 bar dan vertrek je de volgende sessie met een iets hogere bandendruk dus zeg 1,75 of 1,8. Hou ook nu weer de asfalt temperatuur en de zon in de gaten.
 
 

Motorbandenmarkt

Welke band is nu de beste? Dat is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren, rijstijl en wat je voor de motorfietsbanden wilt uitgeven. Hou in ieder de banden acties die er zijn in de gaten.
Let op het volgende als je motorbanden gaat kopen:
•    Is de montage inbegrepen? Zelf monteren is niet voor iedereen weggelegd maar onderstaand filmpje zal zeker helpen.
•    Hebben de nieuwe banden een recente DOT code?
•    Als je online gaat bestellen is de prijs inclusief afleverkosten?
•    Is het een bandenset of een losse band?
•    Maatvoering en type van de band.
Wil je liever je banden laten monteren? Zoek dan eerst uit voor je nieuwe of tweedehands banden koopt bij welke bandencentrale je ze kan laten monteren en tegen welke prijs. Op het circuit is er (bij Racecracks) altijd een bandenservice aanwezig om jouw banden te wisselen. Je kan er banden kopen of je eigen banden laten omleggen die je elders / online gekocht hebt. Dit tegen scherpe prijzen. Veel rijders bestellen tegenwoordig goedkope banden online. De banden zijn goedkoop omdat deze handelaren geen showroom hebben waardoor er altijd wel een aanbieding mogelijk is.


Een motorband kan je ook zelf vervangen:


Tot zover dit blog over banden. Afzender Ferry van Rijn van Racecracks Trackdays & Racing School.

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Boek met rijtips