De ultieme tips en info over Circuit Zandvoort

In deze circuit handleiding vertel ik graag de ins & outs over Zandvoort. Het zal gaan over de versnellingen, ideale lijnen, opzet evenementen, verschillende trainingen die je met je motor kan volgen, over de toekomst en de faciliteiten die er zijn.

 

Zandvoort zelf racen

Naamsverandering circuitpark Zandvoort door overname Prins Bernhard
Het circuit is sinds februari 2016 eigendom van Chapman Andretti ,een bedrijf van Menno de Jong en prins Bernhard van Oranje-Nassau.

Nu Prins Bernhard jr de nieuwe eigenaar van het circuit is ziet de toekomst er veel beter uit voor dit circuit wat in de duinen van Noord-Holland ligt en direct aan het strand. Het heet sinds 2016 Circuit Zandvoort en niet meer circuitpark Zandvoort. Het karakter van het circuit blijft maar toch gaan er veel positieve veranderingen plaatsvinden om de potentie van het circuit te verhogen. Nu is dat 70% en de bedoeling is om dit te verhogen tot 100%.

Inmiddels is het gehele circuit voorzien van een nieuw laag asfalt. Wat direct voor snellere rondetijden heeft gezorgd doordat de grip is toegenomen. Ook de pitstraat is voorzien van nieuw asfalt en nieuwe belijning wat er super verzorgd uitziet.

De baan is geweldig om te racen omdat het alles bevat wat een circuit moet bezitten. Een lang recht stuk, chicanes, doordraaiers, knikken en snelle bochten. Het circuit is behoorlijk breed dus genoeg ruimte om anderen in te halen en een andere lijn te rijden. Omdat het in de duinen ligt zit er ook nog hoogteverschil in wat zorg voor een extra uitdaging en het publiek kan de duinen als “tribune” gebruiken.

Vroeger ging ik vaker naar Zandvoort dan naar TT circuit van Assen omdat mijn neef Erik van Rijn hier vaak een race had met de RD350. Hij reed Nederlands kampioenschap RD350 en stond vaak op het podium met onder andere Patrick van den Goorbergh en Phillip de Bats. Voor mij als kleine jongen was het erg leuk spelen in de duinen en kwam weinig aan motorrace kijken toe.

Circuit Zandvoort
Inhoudsopgave

 

Snelste rijlijn Audi-S

Wil je goede bochten rijden circuit Zandvoort dan is het verstandig om je te verdiepen in de rijlijnen. In de andere blogs is ook veel informatie te vinden over de bochtentechniek en de rijlijnen die per bocht verschillend zijn. De blauwe lijn is het snelst voor de Audi-S bocht omdat de 2e bocht een 180graden bocht is. Ongeacht hoeveel vermogen je motor heeft. De voordelen van de 1e bocht opofferen verdwijnt in de 180 bocht omdat de bocht langer doordraait en je toch wel goed kan positioneren voor het uitacceleren. Als de 2e bocht een 90 graden bocht was geweest dan is het wel sneller om de 1e bocht iets op te offeren en zo harder te kunnen uitacceleren. Kies dus de korte lijn. Normaal gesproken offer je de 1e bochten op in een chicane om zo goed mogelijk te kunnen uit te accelereren het rechte stuk op.

Audi-S chicane Zandvoort

Kalender circuit Zandvoort --> Direct inschrijven

 

Faciliteiten paddock

Het circuit met zijn vele bochten moet natuurlijk uitdagend zijn maar de voorzieningen eromheen zijn bijna even belangrijk. Ook hoe klantvriendelijk het evenement georganiseerd wordt. Racecracks huurt altijd een bewaker in zodat de toegangspoort open blijft tot 23.55 en weer om 7.00 uur open gaat.

De vertrouwde Bernie’s bar (voorheen Mickey's) is nog steeds open voor een hapje en een drankje maar wil je net wat luxer eten dan kan je boven de Bernie’s terecht in de Bernie’s bar en kitchen. Deze ruimte is compleet verbouwd en je kan hier heel gezellig iets eten en drinken tegen schappelijke prijzen met uitzicht over het rechte stuk en de Tarzan bocht.

Na je circuitdag naar het strand of willen met name de vrouwen even van Zandvoort aan zee genieten terwijl de mannen aan het “racen” zijn dan is Bernie’s Beachclub misschien een optie of 1 van de andere leuke strandtenten.

Bernie's beach club

Doe de Zandvoort race experience

Altijd al eens zelf willen rijden op dit circuit? Zelfs de onervaren straatrijders met een toermotor of sportmotor kunnen bij Racecracks meedoen aan de training. Niveau 1 is speciaal geschikt voor deze straatrijders die 0,0 ervaring hebben met het rijden op een circuit. Het is geen race. Je rijdt gewoon het tempo wat je normaal gesproken op straat ook rijdt. Maar dan met alleen maar bochten en geen auto’s en stoplichten.

De rijders met meer ervaring worden aan de hand van hun rondetijden ingedeeld voor niveau 1+ of niveau 2. Wil je vrij rijden? Dat kan als je rondetijden op  Circuit Zandvoort onder de 2.20min liggen.

Heb je alleen rondetijden van het TT circuit van Assen? Geen probleem want sinds de verbouwing op Zandvoort + het overslaan van de GP-chicane liggen de rondetijden gelijk. Zou het niet enorm leuk zijn als jij ook goed gaat leren rijden op het circuit en de openbare weg? Op Zandvoort gaan we jou het circuitrijden leren en een leuke en veilige dag bezorgen. Voor een circuit racen aanbieding moet je jaarlijks gelijk in december de circuitdagen boeken bij Racecracks om zo gebruik te maken van de vroegboek korting en nog de keuze te hebben uit de verschillende arrangementen.  

Volgens wikipedia: De scherpste bocht is de Tarzanbocht en de snelste bocht de Arie Luyendijkbocht. Het Scheivlak is een  lange bocht naar rechts die snel kan worden genomen. Hij ligt in het noordoostelijk deel van het circuit, na het rechte stuk dat volgt op de Slotemakerbocht. De naam is historisch en stamt van een terreintje in de duinen.

 

Racedagen en circuitdagen Zandvoort

Natuurlijk is er altijd erg veel te beleven op en rond het circuit en zijn er tal van activiteiten tijdens het paasweekend. Maar wat dacht je van zelf racen op het circuit van Zandvoort? Qua motorfietsen heeft de zomeravond competitie er jaarlijks sprintraces met daarin verschillende mooie klassen. Het IDC kan hier niet rijden omdat deze klassen altijd bomvol zitten en ze zo eerder over het toegestane geluid heen gaan.

Gelukkig is circuit Zandvoort wel geschikt om lekker te vrij rijden of om een Circuit Training te volgen.
Ik heb altijd erg veel op Zandvoort gereden en geracet. Mijn 1e dag op Zandvoort was in 2003 op mijn straatmotor de Kawasaki ZX9R uit 1998. Geweldige motor die ik bij Mile Pajic had laten voorzien van een ander uitlaatsysteem, hogere stepjes en aangepaste vering waardoor er 10pk meer voorhanden was en er een hogere bochtensnelheid gereden kon worden.

In 2003 ging ik mijn racelicentie halen Zandvoort met de TOMS cursus en zo kon ik in 2004 mijn racelicentie aanvragen en meedoen aan de ZAC. Er werd een Kawasaki ZX6RR racer uit 2003 aangeschaft waarmee ik de strijd aanging in de 600cc klasse. Mijn 1e race in de S2 won ik direct en was een machtig gevoel. De race erna in de snelste klasse S3 ging het minder makkelijk en had ik wat pech. Toch stond ik dat jaar een aantal keren op het podium en dat maakte alles weer goed.

We reden toen niet op de hele baan. De motoren gingen altijd op de Hunzenrug rechtsaf zodat je net voor de Audi-S de baan weer op kwam. Nog steeds was dit circuit erg leuk maar het werd nog beter toen permanent het hele circuit open ging voor motorfietsen. Spectaculaire bochten zoals Scheivlak, Marlboro en de Vodafone bocht kwamen erbij en een flink recht stuk richting de Audi-S.

Toen was ik helemaal verknocht aan het circuit en boekte vaak bij Motorsportlifestyle een circuitdag. In 2009 hadden we een andere Suzuki GSX-R 1000 gekocht en deze motor ging we voor het eerst proberen op circuit Zandvoort bij msl. De motor voelde direct goed hoewel de achterveer iets te licht was kon ik wel snelle rondetijden op de klok zetten. In de middag reed ik 3 snelle rondes achter elkaar met een 1:52,7 als snelst.

Dit betekende een nieuw baanrecord voor de motorfietsen en deze tijd bleef staan tot 2014 toen een andere coureur op een MOBU getunede R1 op een nieuwe set Pirelli sc1 een 1:52,4 reed. In September 2015 heeft 1-malig de Benecup op Zandvoort gereden waarbij Vincent Lonbois een indrukwekkende 1:48,9 zette in de kwalificatie van de Superbike klasse. Dit op een ultra snelle en perfect geprepareerde BMW1000RR op kwalificatiebanden die 1 snelle ronde meegaan.

Rob Hartog won dat weekend de Supersport race op door Swen Jenik Performance getunede Kawasaki ZX6RR en reed met een 600 rondetijden van in de 1:51 wat een erg knappe prestatie is op een 600cc motor. Op circuit Zandvoort zelf rijden kan nog steeds en wel bij Racecracks trackdays & racing school. Kijk bij evenementen om in te schrijven en ervaar zelf de Zandvoort race experience.

 

Circuitdagen Zandvoort -->Direct inschrijven

 

Overnachten Zandvoort

Er zijn veel hotels waar overnacht kan worden omdat het ook een badplaats is. Ga je een dag racen in Zandvoort en wil je de dag ervoor rustig naar het circuit rijden dan kan je op de paddock slapen of een hotel boeken. Dichtbij zijnde hotel is NH Zandvoort hotel wat recht tegenover de ingang ligt. Daarnaast nog tal van keuze en eventueel kan je er met een groepje ervoor kiezen om bij Centerparcs te overnachten wat ook tegen het circuit aan ligt. Of kijk op Booking.com voor een hotel en nabij circuit Zandvoort.

Overnachten op de paddock is natuurlijk ook mogelijk en dit kost niets extra. Stroom, water, en toiletten zijn aanwezig. Wil je douchen, huur dan een pitbox plekje of vraag iemand met een box of je even mag douchen bij hun.

 

Eerste races

De eerste plannen voor een circuit in Zandvoort stammen uit 1930. Het duurde tot 3 juni 1939 toen voor het eerste een autorace werd gereden op een stratencircuit van Zandvoort. Deze race ging onder meer over de Van Lennepweg, die nu nog een van de belangrijkste toevoerwegen is naar het huidige circuit.

Hoewel de Tweede Wereldoorlog uitbrak bracht het grote succes van die races de Zandvoortse burgemeester er toe om plannen te ontwikkelen voor een circuit. Het verhaal gaat dat de burgemeester van Zandvoort in een poging vrijstelling voor dwangarbeid te krijgen voor de bevolking van Zandvoort een overeenkomst sloot met de Duitse bezetter. De Duitsers mochten een brede, rechte weg dwars door Zandvoort aanleggen die na de oorlog als paradeweg kon dienen. Later werd deze weg samen met enkele andere wegen door de Duitse bezetters gebruikt om de kustverdedigingswerken te bereiken. Na de oorlog werden enkele van deze wegen verbreed en samengevoegd. Met advies van Sammy Davis, winnaar van de 24 uur van Le Mans uit 1927, werd een racecircuit ontwikkeld.

Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace, toen nog onder de naam Grand Prix van Zandvoort, plaats op het circuit van Zandvoort. De race werd gewonnen door de Thaise prins Bira in een oude Maserati. Tweede en derde werden de Britse coureurs Tony Rolt en Reg Parnell. In het volgende jaar werd de wedstrijd gereden volgens de regels van de Formule 1. Deze wedstrijd werd gewonnen door Gigi Villoresi in een Alfa Romeo.

Op 28 augustus 1948 werd de eerste motorrace gehouden op het circuit. In het jaar erop won Gigi Villoresi de autorace in een Alfa Romeo.

Vanaf 1950 heette de Grand Prix officieel de Grote Prijs van Nederland (Dutch Grand Prix). Maar het zou nog tot 1952 duren voordat de Grand Prix van Nederland deel zou uitmaken van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1. Vrijwel jaarlijks tot halverwege de jaren 80 zou de Grand Prix van Nederland deel uitmaken van de Formule 1.

 

Hoogtepunten en de layout van circuit Zandvoort

Datum Omschrijving
3 juni 1939 Eerste autorace op het oude parcours
7 augustus 1948 Eerste autorace op het nieuwe parcours
28 augustus 1948 Eerste motorrace op het nieuwe parcours
1952 Eerste Grand Prix die meetelde voor het WK Formule 1
1961 Eerste Grand Prix waarbij alle 15 auto's de finish halen zonder pitstop
25 augustus 1985 Laatste race voor het WK. Zie plattegrond circuit Zandvoort
1 oktober 2006 Eerste GP sinds 1985 van de A1GP

Plattegrond circuitpark Zandvoort

Circuit Zandvoort 2023
Het circuit is mede ontworpen door Hans Hugenholtz en is in de loop der jaren vele malen veranderd en je ziet hoe lang circuit zandvoort geweest is in welk jaar. In 2020 is het circuit verbeterd. Het aantal bochten + namen van de bochten zijn hetzelfde gebleven. In 2021 zijn de curbs geverft in oranje-wit met aan het einde rood-wit-blauw.

 

Jaartal Lengte Naam
1939 2284 m Stratencircuit van de prijs van Zandvoort
1948-1973 4193 m Circuit van Zandvoort
1973-1980 4226 m Idem
1980-1989 4252 m zelfde
1989-1998 2526 m Idem
1999-2017 4300 m Circuit Park Zandvoort
2017-heden 4300 m Circuit Zandvoort

 

Het huidige parcours met een lengte van 4,3 km stamt uit 1999. Het hoogteverschil is 15 meter. Vanaf de start komt men door de volgende bochten:

  1. Tarzanbocht (1)
  2. Gerlachbocht (2)
  3. Hugenholtz-bocht (3)
  4. Hunzerug (4)
  5. Rob Slotemaker-bocht (5)
  6. Scheivlak (6)
  7. Mastersbocht (voorheen Marlborobocht) (7)
  8. Renaultbocht (8)
  9. Vodafonebocht (9)
  10. Hans Ernst-bocht (10 + 11) Voorheen Audi-S bocht. 
  11. Kumhobocht (12)
  12. Arie Luyendyk-bocht (13)


Het Scheivlak ligt achter een duin zodat een coureur de bocht 'blind' moet insturen. Vervolgens daalt de baan sterk. Dit is daarom de snelste maar tevens moeilijkste bocht van het circuit. Na het Scheivlak volgt de Mastersbocht. Tot 1980 lagen na het Scheivlak twee korte knikken in de baan, maar vervolgens is er een chicane aangelegd om de snelheid af te remmen.

Ben Pon vloog hier tijdens de Grote Prijs van Nederland op 20 mei 1962 uit de bocht. Zijn Porsche sloeg over de kop en Pon werd uit de auto geslingerd, maar kwam er met een paar schrammen vanaf.

 

Wereldkampioenschap Formule 1 en andere evenementen circuit Zandvoort  

De Grand Prix van Nederland stond bekend als een wedstrijd waarin een beroep werd gedaan op de vaardigheden van de coureurs. Met name de Tarzanbocht aan het einde van het rechte stuk bood een goede mogelijkheid voor inhaalmanoeuvres.

Een bekend beeld uit de Grand Prix van Nederland vormt de ronde die Gilles Villeneuve op drie wielen reed in 1979. Verder stond de Grand Prix van Nederland bekend om de aanhoudende protesten van milieubewegingen.

Veelvuldige winnaars waren Jim Clark (vier maal), Jackie Stewart (driemaal) en Niki Lauda (driemaal). In 1961 behalen alle 15 auto's de eindstreep zonder een pitstop. In 1979 overleefde Derek Daly een crash in de Tarzanbocht waarbij hij met zijn Tyrrell boven op de vangrail terechtkwam.

De laatste officiële autorace in de F1 op circuit Zandvoort werd op 25 augustus 1985 verreden. De wedstrijd, bestaande uit 297,6 km verdeeld over 70 ronden, werd gewonnen door Niki Lauda.

Het Zandvoort circuit was in 2021 een historische plek doordat er eindelijk weer een F1 race georganiseerd kon worden op het vernieuwde circuit. 36 jaar geleden. Wat een tijd, maar o zo mooi dat de Formule 1 weer terug is op Zandvoort. 

 

A1 Grand Prix.

In 2006 werd na 21 jaar opnieuw een Grand Prix verreden op het circuit. De A1 Grand Prix klasse deed dit jaar het Nederlandse circuit aan als openingsrace van het seizoen. Ondanks een rel, die ontstond nadat Jos Verstappen vervangen werd door Jeroen Bleekemolen, was de opkomst groot. In 2007 en 2008 keerde de klasse terug op het duincircuit.

Na 2008 zou de A1 Grand Prix Zandvoort verlaten, en in actie komen op het TT-Circuit Assen. Vanwege het faillissement van de klasse werd deze race echter nooit verreden, en blijft de A1 Grand Prix of Nations the Netherlands 2008 de laatste Grand Prix op Nederlandse bodem.

Jeroen Bleekemolen A1 GP

WTCC

In 2007 werd eenmalig een race om het World Touring Car Championship (WTCC) gehouden. Winnaars werden Alain Menu voor Chevrolet en Gabriele Tarquini voor Seat.

 

Masters of Formula 3

Op het circuit wordt jaarlijks de Masters of Formula 3 verreden. De race, waarin Formule 3-teams uit verschillende Europese kampioenschappen tegen elkaar uitkomen, wordt gezien als een van de belangrijkste races in de Formule 3-klasse. Naast de Masters of Formula 3 zijn er slechts een beperkt aantal races waarbij er een cross over van kampioenschappen is, dit gebeurt onder andere bij de Formule 3-race in Monaco, de Korea F3 Super Prix en de Macau F3 Grand Prix.

In 2007 en 2008 werd de race verreden op het Belgische Circuit Zolder, aangezien op Zandvoort het maximale aantal geluidsdagen met de komst van de A1 Grand Prix overschreden werd. Vanaf 2009 zijn de Masters weer terug in Zandvoort.

Prins Bernard die samen met zijn broer Pieter Christiaan en coureur Jan Lammers lid zijn van Racing Team Holland racen erg vaak op Zandvoort. Tegenwoordig zijn de belangrijkste races die op het Circuit Park worden verreden een race uit het DTM-kampioenschap en de Masters of Formula 3. Hiernaast wordt het circuit gebruikt voor de nationale autosport, waaronder de Formule Ford, de Renault Clio Cup, de Seat Cupra Cup, de BRL V6 de Endurance-races en de diverse klassen van het Dutch National Racing Team (DNRT).

Zandvoort racen

Zandvoort circuit adres: Burgemeester van Alphenstraat 108,2041KP Zandvoort.

 

Baanofficials

De veiligheid om en rond het circuit is in handen van de Officials Club Automobielsport (OCA). De OCA is in 1962 opgericht en zorgt voor de raceofficials tijdens wedstrijd en trainingsdagen. De officials zijn alle intern geschoolde vrijwilligers. Onder de officials vallen onder andere de vlagmarshalls, de rescue-marshalls, de startmarshalls en de pitmarshalls.

 

Andere activiteiten en races

Er zijn tal van andere activiteiten dus kijk vooraf goed wat het Zandvoort programma is zodat je weet wat je kan verwachten voordat je op de motor stapt. Coronel huizen en Bleekemolen zijn veel te vinden op circuit Zandvoort waarbij je kan meedoen aan een race experience waarbij je met een ervaren coureur kan meerijden en zo al slippend een rondje over het circuit gaat. Zelf rijden in 1 van de 150 auto’s of karts is mogelijk en zo les krijgen van de ervaren instructeurs tijdens de race experienge Zandvoort. De slipschool van Zandvoort is een hele bekende en bij veel verzekeringsmaatschappijen krijg je zelfs korting op je premie als je een slipcursus zandvoort volgt bij Slotemakers slipschool en zo een crash in de toekomst weet te voorkomen. Er zijn ook zogenaamde familiedagen met arrangementen van meerijden met een ervaren coureur tot aan het zelf plaatsnemen achter het stuur van een raceauto. 

 

Racecursus circuit Zandvoort

Racebaan circuit Zandvoort is een goede locatie om je licentie te halen. Op Zandvoort rijden kan met je eigen motor of je kan een motor huren.

 

Weer Zandvoort

Doordat deze mooie badplaats direct aan zee ligt valt er minder regen als wat verder vanaf de kust. Hierdoor hebben de coureurs en rijders op het circuit vaker een droge baan als de weersvoorspellingen voor de regio doen geloven.

 

Zelf op Zandvoort rijden --> Direct inschrijven

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.

*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?

*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?

*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt

Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:

http:// https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina

Boek met rijtips