Motorrijbewijs halen

Stappenplan naar de ultieme kick en vrijheid van het motorrijden

Wat maakt het rijden op een motor nou zo leuk? Waarom hoor je motorrijders praten over vrijheid en de kick ervan? Waar kan je het beste leren motor rijden?

Ik zal het hieronder proberen uit te leggen maar eigenlijk moet je het gewoon zelf proberen door bijvoorbeeld een proefles te nemen bij een motor rijschool om te leren motorrijden. De instructeur kan je veel uitleggen over de basisprincipes van het rijden op een motorfiets en wij van Racecracks gaan daarin nog een stapje verder met onze rijvaardigheidstrainingen.

Rijden op een motor is iets heel speciaals. Veel mensen hebben brommer gereden en willen hierna hun motor rijbewijs gaan halen of omdat je naast het autorijden enorm leuk lijkt om op je vrije dag een ritje te maken of een weekendje weg. Of wil je goedkoper naar je werk toe? Een motor is niet duur in aanschaf, lage verzekeringspremie en de wegenbelasting stelt niks voor als je het met een koekblik vergelijkt. Parkeergeld is verleden tijd en je hebt altijd een plekje voor de deur, gewoon OP de stoep!

Yamaha YZF-R6

Inhoudsopgave

 

Voordelen motorrijbewijs

Je wilt gaan motorrijden. Maar waarom? Hieronder een aantal redenen op een rij.

1. Motorrijden is de ultieme rijbeleving

Daar waar je in een auto veelal 1500 kilo aan gewicht meezeult, weegt een beetje motor rond de 200 kilo. Geen overbodige speciale zaken maar een machine met maar één doel: rijplezier bieden, ongefilterd rijplezier. Het geluid en de versnelling als je het gas vol open trekt, de vreugde als je vlot door de sequentiële versnellingen gaat, de voldoening van een perfect genomen snelle bocht en het geweld waarmee de wind op hogere snelheid tegen je aan beukt, het zijn emoties die je bijna alleen op een motorfiets ervaart.

2. Motorrijden is goedkoop

Natuurlijk, je kan ook een hele dure motor kopen, maar over het algemeen gezien is motorrijden behoorlijk betaalbaar. Wil je beginnen met motorrijden, reken dan op circa 3500 euro (vanaf): 1500 euro voor je lessen en examens, vanaf 1000 euro voor een leuke beginnersmotor en een gelijk bedrag voor een goede outfit. Bespaar niet op dat laatste, een goede helm en dito pak zijn juist al beginnende motorrijder erg belangrijk. Voor die 1000 euro koop je bijvoorbeeld een leuke Honda CBR 600 F2 met 100 pk, een topsnelheid van 240 km/u en een acceleratie waarmee je het zelfs gloednieuwe Porsches en Ferrari’s lastig maakt. Verzekering en wegenbelasting kost je beide ongeveer een tientje per maand en 1:20 is met de meeste motoren eenvoudig te halen.

3. Motorrijders zijn betere automobilisten

Een gewaagde uitspraak waarvoor ik geen wetenschappelijk bewijs heb kunnen vinden, maar die ik wel aandurf. Juist omdat je als motorrijder zo kwetsbaar bent, is het belangrijk goed te anticiperen en nog bewuster met het verkeer bezig te zijn dan je als automobilist gewend bent. Ervaring die je meeneemt wanneer je als motorrijder weer in je auto stapt.

  • Een heerlijk gevoel van vrijheid
  • Rustgevend en stress verlagend
  • Minder last van files
  • Geen parkeermeters bij te vullen
  • Vrijwel altijd een parkeerplaats
  • Grote saamhorigheid tussen motorrijders onderling
  • Ontzettend veel plaatselijke motorclubs

 

Je wilt gaan motorrijden, maar twijfelt. Waarom?

Duur? Je kan het motorrijden net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, maar bespaar nooit op je veiligheid.

Misschien is het niet leuk? Geloof mij maar. Motorrijden is een virus waar je nooit meer vanaf komt dus dat zegt genoeg. Onveilig? Zou kunnen maar hoe komt dit? Vaak kan een ongeval je eigen schuld zijn door roekeloos rijden of de grenzen te ver verleggen. Als jij onverantwoord snel rijdt door drukke straten, komt vroeg of laat het ongeval vanzelf. Houd daarom gewoon altijd rekening met ‘gevaren’ op de openbare weg. Daar zijn er meer van dan dat je denkt. Ik maak het zelf bijna dagelijks mee. Als je met dit gegeven rekening houdt en altijd, maar dan ook altijd andere weggebruikers in de gaten blijft houden dan is het motorrijden behoorlijk veilig. En op de mooie plekken waar je overzicht hebt geniet je natuurlijk even extra van het vermogen.

 

Hoe ik begon met brommer en motor rijden

Vroeger kon ik niet wachten tot mijn 16e verjaardag om zo brommer te gaan rijden. Natuurlijk een schakelbrommer want dat kwam het meest is de buurt van een motor en het schakelen is leuk. Er werd begonnen met een Honda MB50. De beste vriend van mijn broer reed op een Honda NSR50 wat ik altijd een geweldige brommer vond en deze heb ik later van hem overgenomen. Toch wilde ik later nog een stapje verder gaan en zag ik in het viavia krantje (ouderwetse marktplaats) een Aprilia RS50 te koop staan. Daar aangekomen was ik meteen verkocht en na wat onderhandelen was hij van mij. Met de brommer maakten we in de avonden vaak leuke ritten door het Westland en door de polders bij Schipluiden kon je mooi rijden en oefenen met het bochtenwerk.

Nu voelde ik mij af en toe al een echte motorrijder, zeker als een andere motorrijder zijn hand op stak. Allemaal leuk maar het echte werk is natuurlijk meer vermogen. Helaas moest ik eerst mijn klein rijbewijs halen welke pas na 2 jaar automatische werd omgezet naar een ongelimiteerd rijbewijs. De Rs50 werd verkocht en er kwam een Aprilia RS125 Max Biaggi Chersterfield versie voor in de plaats. Hier zat duidelijk meer vermogen in en had een max van 160 - 170 km/pu. Doordat ik wat comfort miste werd deze ingeruild voor een Kawasaki-ZX6R wat dus mijn 1e viertakt was.

Met de motor kon je makkelijk wat verder weg dus bezocht ik vrijwel iedere Zaterdag een motorzaak. Even kijken bij de nieuwe en gebruikte motoren, bakkie pakken in de koffiecorner en natuurlijk even kijken in de kledingshop want vaak had je wel weer iets nodig. Daarnaast leerde ik steeds meer motorrijders kennen via Motor-forum en bij het rondjes rijden bij de Plaspoelpolder in Rijswijk en einde A4 bij Delft. De weekendtrips naar de Eifel in Duitsland waren helemaal machtig. Stiekem pakte we een rondje mee op de Nordschleife. Dit circuit van ruim 21 kilometer lang werd vroeger gebruikt voor races van de formule 1 maar is nu een sportieve tolweg waar je voor 25,- een rondje kan rijden. Hiernaast ligt de Nurburgring waar tegenwoordig de F1 races worden verreden en de races van het WK Superbike. Kortom een erg mooie omgeving wat pure motorsport en historie uitstraalt. In elk dorpje en restaurantje zie je oude foto’s en andere aandenkens aan de muren hangen. Via de B252 met zijn mooie bochten en haarspeldbochten reden we weer terug naar Nederland. Zo’n weekend kan ik echt iedereen aanraden.

 

Motorrijbewijs halen

Als je zover bent en je wilt je rijbewijs gaan halen dan moet je een goede rijschool gaan vinden bij jou in de buurt.

Er zijn heel veel motorrijscholen waaruit je kunt kiezen. Maar welke van deze motorrijscholen is voor jou het meest geschikt? Bij de ene motorrijschool volgt je motorinstructeur je op de motor met de motorrijles, bij de andere motorrijschool volgt je motorrijinstructeur je in de auto. Je kunt het eerste deel van je rijopleiding groepslessen volgen op een afgesloten verkeersoefenterrein, maar je kunt ook gewoon starten bij een motorrijschool die motorrijles geeft aan maximaal 2 cursisten tegelijk op rustige openbare oefenterreinen. Er zijn motorrijscholen die zijn aangesloten bij de BOVAG of bij de KNMV, maar veel motorrijscholen zijn bij geen enkele brancheorganisatie voor rijscholen aangesloten.

 

Hoe vind je een goede motorrijschool?

Je kunt op verschillende manieren een goede motorrijschool vinden voor de motorinstructie. De meest eenvoudige manier is op aanraden van vrienden of kennissen die hun motorrijbewijs al hebben gehaald. Als zij tevreden zijn over die motorrijschool en de rijinstructeur, dan is het zeker de moeite waard daar een vrijblijvende intake motorrijles te doen.

De andere meest gebruikte manier om een goede motorrijschool te vinden is natuurlijk via internet. Op Rijbewijsinfo.nl kun je alles lezen dat je moet weten over het halen van je motorrijbewijs. Na het lezen van de informatie kun je de websites van een aantal motorrijscholen bezoeken. Je bent al goed geïnformeerd, dus de keuze voor de meest geschikte motorrijschool voor jou is dan ook een stuk makkelijker!

Voor motorrijscholen die enorm stunten met de lesprijzen is de mond tot mond reclame een stuk minder belangrijk. Deze groep rijscholen trekt altijd wel klanten door de prijzen voor motorrijles onder het gemiddelde te houden. Dit betekent overigens niet direct dat je daadwerkelijk goedkoper uit bent. De kosten van je rijopleiding hangen vooral af van hoeveel motorrijlessen je nodig hebt om je motorrijbewijs te halen. Kies je voor een motorrijschool die goed bekend staat, maar wellicht iets duurder is, dan kun je aan het eind van je rijopleiding toch nog voordeliger uit zijn omdat je minder motorrijlessen nodig hebt gehad dankzij de goede rijinstructie.

Het kan geen kwaad de motorrijschool die je op het oog hebt van te voren even te bellen of mailen voor meer informatie. Krijg je snel antwoord op je vragen per e-mail of word je telefonisch netjes te woord gestaan? Je eerste indruk van je toekomstige motorrijschool is erg belangrijk. Spreek altijd een vrijblijvende intake motorrijles af. Voor jou een perfecte manier om kennis te maken met je motorrijschool en je rijinstructeur. Hecht je veel waarde aan een vaste rijinstructeur, vraag dan ook of de rijinstructeur die de intake doet je vaste rijinstructeur blijft. Dit is namelijk bij grotere motorrijscholen niet altijd het geval.

 

Waar let je op bij het kiezen van een goede motorrijschool? Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:

Wil je met maximaal 2 cursisten tegelijk motorrijles volgen, of volg je liever groepslessen op een motoroefenterrein?

Vind je het belangrijk dat je rijinstructeur je op de motor volgt?

Volg je liever motorrijles bij een eenmanszaak of bij een wat grotere rijschool met meerdere motorinstructeurs?

Stelt een motorrijschool alle motorkleding (ook de motorbroek) gratis ter beschikking of dien je zelf voor beschermende motorkleding te zorgen?

Wil je een reguliere motoropleiding volgen? Of ben je meer geïnteresseerd in een spoedopleiding? Of wil je alleen het motorrijbewijs voor een motorscooter (automaat) halen? Of wil je altijd gegarandeerd priveles? Niet elke rijschool verzorgt elk type rijopleiding.

Vind je het belangrijk dat de motorrijschool is aangesloten bij een brancheorganisatie zoals de KNMV of de BOVAG?

Wil je altijd een vaste motorinstructeur, of vind je het niet erg als er af en toe gewisseld wordt zodat er meer flexibiliteit is in het plannen van je motorrijlessen?

Heb je tijd voor motorrijles op doordeweekse dagen overdag, of kun je alleen 's avonds en in het weekend motorrijles volgen?

Hoeveel keer per week wil je motorrijles volgen? Heeft de rijschool van jouw keuze hier ruimte voor?

Je bent een stuk kleiner of langer dan gemiddeld, heeft de rijschool een geschikte lesmotor voor je?

Motorrijlessen starten vanaf de motorrijschool, is deze makkelijk bereikbaar met de fiets/OV/auto? Kan ik gratis parkeren?

Voel je je beter thuis bij een kleine of een grote rijschool?

 

Intake motorrijles: maak kennis met je rijschool

Wil je beginnen met motorrijles, dan adviseer ik je aan het begin van je motoropleiding een intake motorrijles (proefles) te doen. Het doel van de intake motorrijles is vast te stellen wat voor type leerling je bent, zodat je rijinstructeur je een advies kan geven over het vervolg van je motoropleiding. Een inschatting van het aantal benodigde uren motorrijles hoort hierbij. Voor jou is de intake motorrijles een uitstekende manier om kennis te maken met je motorrijschool en je rijinstructeur. Na een intake motorrijles zit je nog nergens aan vast, dus je kunt nog makkelijk besluiten toch voor een andere motorrijschool te kiezen als de intake motorrijles niet goed bevalt.

 

De intake motorrijles

Bij autorijles word je thuis opgehaald, bij motorrijles dien je zelf naar de motorrijschool te komen. Wees op tijd voor je intake motorrijles, zodat je tijd hebt je rustig even om te kleden voordat je eerste motorrijles begint. Een goede motorrijschool zal alle motorkleding (muv schoenen) gratis beschikbaar stellen. Er zijn ook motorrijscholen waar je zelf voor de motorkleding dient te zorgen of die het dragen van een motorbroek niet verplicht stellen tijdens de motorrijles. Neem in het laatste geval je eigen verantwoordelijkheid en schaf een motorbroek aan voor de motorrijles, het gaat immers om je eigen veiligheid! Natuurlijk kun je er ook bij de keuze van je motorrijschool op letten dat je kiest voor een goede motorrijschool die alle beschermende motorkleding gratis beschikbaar stelt tijdens je motorrijles en examen. 

Een goede motorinstructeur zal je bij je intake motorrijles nooit zelf door het verkeer laten rijden. Of je nu al jaren schakelbrommer rijdt of niet. Je rijinstructeur moet jouw vaardigheden zelf eerst vaststellen in de intake motorrijles. Heeft je rijinstructeur in de intake motorrijles zelf vastgesteld dat je de motor voldoende onder controle hebt, dan kan het wel heel goed zijn dat je vanaf je eerste motorrijles na je intake motorrijles zelf mag rijden. Kom je bij een motorrijschool waar je meteen de allereerste motorrijles al de weg op mag, dan adviseren we je verder te kijken naar een motorrijschool die jouw veiligheid en de veiligheid van andere verkeersdeelnemers wel serieus neemt. Natuurlijk gaat het 99 van de 100 keer goed, maar echt goede motorrijscholen zullen het risico nooit nemen.

Een uitzondering hierop is als je motorrijschool tijdens de intake motorrijles gebruik maakt van een lesmotor met dubbele bediening. Je motorrijinstructeur zit dan tijdens de motorrijles bij je achterop en kan ingrijpen mocht er iets mis gaan.

Wat je doet in een intake motorrijles is afhankelijk van je aanvangsniveau. Kun je al schakelen, bochten rijden en goed remmen, dan zal je rijinstructeur snel met de motoroefeningen voor het examen AVB gaan beginnen. Heb je nog geen schakelervaring, dan zal je rijinstructeur in de intake motorrijles eerst de basis bediening van de motor met je behandelen en daarbij hoort het stapvoets rijden. Veel rijscholen hebben een opleiding Initiatie motorrijden. Dit is een cursus waarbij de beginselen van het schakelen, koppelen, remmen en gasgeven wordt behandeld. 

 

Motoroefenterrein

Volg je motorrijles bij een motorrijschool met een eigen motoroefenterrein, dan zal de intake motorrijles meestal niet 1 op 1 zijn maar samen met een aantal andere cursisten. Dit betekent automatisch dat je rijinstructeur je minder persoonlijke aandacht kan geven tijdens de motorrijles. Het heeft wel weer als voordeel dat je niet eerst lestijd verliest door bij je rijinstructeur achterop naar een rustige parkeerplaats te rijden en weer terug. Alle motorrijlessen voor het examen voertuigbeheersing (AVB) vinden plaats op dat motoroefenterrein en het examen voertuigbeheersing zelf vaak ook!

Heb je al je motorrijbewijs maar jaren lang niet meer gereden en wil je weer even wat extra begeleiding? Dan is de opfriscursus motorrijden voor jou erg geschikt. Vraag gewoon bij je rijschool wat hierin de mogelijkheden zijn. 1 of 2 lesjes doen al wonderen. 

 

Kosten motorrijbewijs

Wat kost een motorrijbewijs? Dit is vooral afhankelijk van hoeveel motorrijlessen je nodig hebt om te slagen voor het examen voertuigbeheersing (AVB) en het examen verkeersdeelname (AVD).

De lesprijzen van motorrijscholen kunnen erg uiteen lopen. Een goedkope motorrijschool kan echter wel eens heel erg duur blijken te zijn als je slecht motorrijles krijgt waardoor je veel meer motorrijlessen nodig hebt om te slagen dan wanneer je bij een kwaliteits motorrijschool motorrijles volgt. Goedkoop is dus vaak duurkoop!

Motorrijbewijs halen

Waar moet je op letten?

Als je toch prijzen gaat vergelijken van verschillende motorrijscholen, let dan op de volgende punten:

Zijn de genoemde lestarieven wel per 60 minuten? Een goedkope motorrijles van 38 euro is opeens een stuk duurder (€45,60) als dit tarief geldt voor 50 ipv 60 minuten motorrijles!

Let op bij “vanaf” prijzen. Wanneer geldt dit goedkope tarief en zijn er voorwaarden aan verbonden?

Heb je motorrijles met maximaal 1 andere cursist (en dus veel aandacht van je motorinstructeur), of volg je motorrijles in een groep op een motoroefenterrein?

Wat kosten de motorrijlessen nadat je uit je motorrijbewijs pakket bent?

Is een motorrijles pakket wel echt voordeliger?

Krijg je lesgeld retour als je minder motorrijlessen nodig hebt dan in je rijlespakket zitten?

Stelt je motorrijschool gratis motorkleding beschikbaar die je tijdens de motorrijlessen kunt dragen?

Volg je rijles bij een gespecialiseerde motorinstructeur of bij een rijinstructeur die af en toe wat motorrijles geeft?

Wat is er bij de prijs van het examen AVB en AVD inbegrepen? (eigen verklaring, voorrijden)

Let op bij “gratis” herexamens. Wat zijn de voorwaarden?

Zijn de lesmotoren netjes onderhouden en voorzien van ABS?

Indien er geen tarieven op een website vermeld staan, kun je daar dan wel een overzicht van toegestuurd krijgen? Of ben je verplicht eerst een intake motorrijles te doen?

Betaal je inschrijvingskosten?

 

Hoeveel uur motor rijles heb je nodig?

Volg je motorrijles bij een motorrijschool die geen gebruik maakt van een motoroefenterrein, dan is de intake motorrijles 1 op 1. Je krijgt dan van je rijinstructeur ook echt een advies op maat na je intake motorrijles. Verwacht niet altijd direct dat je rijinstructeur het precieze aantal uur motorrijles noemt dat je nodig hebt om je motorrijbewijs te halen. Dit kan hij wel doen, maar dan gaat hij uit van gemiddelden, en niet van jouw persoonlijke mogelijkheden. Heb je al eerder geschakeld, of heb je veel talent, dan is het vaak wel mogelijk een planning te maken voor het eerste examen voertuigbeheersing (AVB).

Een spoedcursus motorrijbewijs is niet voor iedereen weggelegd. Vraag altijd naar de mgelijkheden en de voor en nadelen. Als je de spoed cursus echt gaat doen doe de spoedcursus in een periode dat je tijd over hebt zodat je alle informatie goed kan verwerken en je tussendoor de lessen geestelijk nog eens kan doornemen. Hierdoor zal je minder snel dezelfde fouten maken. 

Neem je motorrijles bij een rijschool met een eigen motoroefenterrein, dan doet de rijinstructeur meestal een intake motorrijles met meerdere mensen tegelijk. Op een motoroefenterrein volg je meestal motorrijles in blokken van 3 of 4 uur. Na de intake motorrijles krijg je van je rijinstructeur te horen hoeveel groepslessen motorrijles je moet nemen voor het examen AVB. Het kan zijn dat ook het aantal uur motorrijles voor je examen AVD al wordt ingeschat.

Informeer van te voren duidelijk of het mogelijk is meer of minder uur motorrijles te nemen dan is ingeschat. Je hebt tijdens je intake motorrijles immers nog niets kunnen laten zien in het verkeer. Stel dat je heel handig bent met de motor en slechts 8 uurtjes motorrijles nodig hebt voor het examen AVB, dan is het gevaarlijk als je motorrijschool je ook voor de verkeersdeelneming direct al op weinig uur motorrijles inschat terwijl ze je nog niet hebben zien rijden op de weg. Andersom kan natuurlijk ook!

Belangrijk is het gevoel en de bediening tussen de koppeling, gashendel en het schakelpedaal. Daarnaast is de voorrem erg belangrijk bij een motor omdat je hiermee veel harder kan remmen dan de achterrem. De rem van het achterwiel is dus de voetrem bij de rechter step. 

 

Lesovereenkomst motorrijles

Elke goede motorrijschool werkt met een duidelijke lesovereenkomst. Neem de lesovereenkomst altijd goed door. Zorg ervoor dat je zelf ook altijd een door jou en je instructeur getekend exemplaar krijgt.

 

Indeling motorrijbewijs categorie A1, A2 en A3

 

Rijbewijs A1

Als je 18 bent, mag je het rijbewijs voor de lichte motor (A1) halen. Vanaf 17 jaar mag je daarvoor al theorie-examen doen. Op je zeventiende mag je ook al rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of je autorijbewijs hebt. Vanaf 18 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A1.

Met een A1-rijbewijs mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)

 

Rijbewijs A2 rechtstreeks

Als je 20 bent, mag je het rijbewijs voor de middelzware motor (A2) halen. Vanaf je twintigste mag je daarvoor rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of je autorijbewijs hebt. Vanaf 20 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A2.

Als je het rijbewijs voor de middelzware categorie (A2) hebt, krijg je automatisch het rijbewijs A1.

Met een A2-rijbewijs mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1
  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)
  • Motor van de categorie A2

 

Rijbewijs A rechtstreeks

Als je 21 bent, mag je het rijbewijs voor de zware motor (A) halen. Vanaf je 21e mag je daarvoor rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of je autorijbewijs hebt. Vanaf 21 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A.

Hierbij gaat het om nieuwe wetgeving. Met ingang van eind november 2017 kan een A-examen voor kandidaten van 21, 22 en 23 jaar worden gereserveerd.

Als je het rijbewijs voor de zware categorie (A) vóór je 24e rechtstreeks behaalt, krijg je code 80 op het rijbewijs vermeld. Dat betekent dat je in de zware categorie (A) uitsluitend op een driewielig motorrijtuig mag rijden met onbeperkt vermogen. Als je het rijbewijs voor de zware categorie hebt, krijg je automatisch het A1- en A2-rijbewijs.

De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Als je voor het behalen van je A-rijbewijs het A2-rijbewijs al hebt, vervalt code 80 op het moment dat je het A2-rijbewijs twee jaar bezit. Vervalt code 80 voor je 24e, dan moet je wel bij de gemeente een nieuw rijbewijspasje aanvragen zonder de code 80.

 

Het getrapte systeem

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1, mag je overstappen naar de middelzware motor (A2). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te doen.

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A2, mag je overstappen naar de zware motor (A). Ook daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te doen.

Als je via het getrapte systeem je rijbewijs voor de zware categorie (A) behaalt, dan krijg je geen code 80 op je rijbewijs.

 

Geldigheidsduur theorie en AVB

Als je AVB-examen doet, moet je zijn geslaagd voor je motortheorie-examen of een geldig rijbewijs B hebben.

Als je AVD-examen doet, moet je zijn geslaagd voor je motortheorie-examen én voor het AVB-praktijkexamen van dezelfde categorie.

Het resultaat van je theorie-examen is 1,5 jaar geldig.

Het resultaat van je AVB-praktijkexamen is 1 jaar geldig.

 

Motor training na het halen van je rijbewijs

We gingen steeds harder rijden op de openbare weg dus het werd tijd voor de 1e rijvaardigheidstraining op het circuit.

In het jaar 2000 op mijn 20e jaar reed ik in mijn eentje naar het circuit van Zolder op de ZX6R. Het vermogen was maar 25kw dus ik was benieuwd of ik het bij kon houden. De andere in mijn groepje hadden allemaal een R1 met meer dan 150pk dus dat werd aanpoten. De 1e sessies waren onder begeleiding en daarna was het al vrij rijden. De R1’s reden gelijk bij mij weg maar ik kwam er achter dat je met een motor wel heel hard kan remmen en daar maakte ik een hoop tijd mee goed. Ook de bochtensnelheid ging omhoog en zo kon ik die gasten met hun Yamaha YZF-R1 gewoon bijhouden per ronde. Dit was zo leuk en daarom ging ik in 2001 weer het circuit op met een motorvriend van mij.

 

Ik miste tijdens deze dagen wel de echte tips en de uitgebreide debriefingen. Er werd voorgereden maar niet begeleid. Dit moet veel beter kunnen dacht ik toen al, niet wetende dat ik ooit zelf een motorsportschool zou hebben voor circuittrainingen en gevorderde motorrijders. 

Ik was enorm geïnspireerd door het rijden op het circuit en was op zoek naar meer informatie om de capaciteiten van de motor beter te kunnen benutten. Het was lastig om aan de informatie komen over de rijtechniek. Ook in de motorbladen en op het internet ging het te traag naar mijn zin. Daar wil ik nu met de Racecracks site verandering inbrengen. Door de blogs proberen we iedere rijder te helpen en van informatie te voorzien zodat er met meer vertrouwen op de motor gestapt kan worden. Dit concept gebruiken we ook tijdens de motor training op het circuit waarbij de instructeurs zowel de rijders van de rijvaardigheidstraining als ook zeker de vrij rijders van goede informatie willen voorzien.

 

Er zijn meerdere aanbieders van Circuit trainingen maar die van motorsportschool Racecracks is echt extreem praktijk gericht waarbij we altijd de achterliggende theorie uitleggen. Op deze manier begrijp je gewoon goed waarom iets beter is en kan je het veel makkelijker onthouden. Pure logica dus. Dat we een goed plan van aanpak hebben blijkt wel uit het feit dat we een snel groeiende motorrijschool op het circuit zijn en een flexibelere organisatie zijn dan bijvoorbeeld de knmv met de VRO opleiding.

Niveau 1 hebben we speciaal ontwikkeld voor rijders die normaal gesproken op straat rijden. Hier vind je meer informatie over de motor circuittrainingen. Kortom, boek na het behalen van je rijbewijs een circuitdag en je zult nog meer plezier krijgen in het motorrijden en je zelfverzekerder voelen op de motor. Ook geschikt als je een opfriscursus motorrijden nodig hebt of het inkantelen van de motor wilt verbeteren. 

Met de motorcursus leer je in 1 dag de voortgezette vaardigheden om na het behalen van je motorrijbewijs een nog betere motorrijder te worden. 

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.

*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?

*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?

*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt

Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:

http:// https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina

Boek met rijtips