De ultieme motor rijvaardigheidstraining handleiding voor maximale verbetering van je rijtechniek.

De motor circuit trainingen met je eigen motor is de ideale manier om je rijtechniek te verbeteren. Zowel door het lezen van deze handleiding of door het boeken van een training zal je je motor veel beter onder controle krijgen. Daarnaast zal de veiligheid ook enorm toenemen en wellicht in de toekomst een ongeluk voorkomen. Deze informatie is voor iedere motorrijder geschikt, ongeacht je leeftijd, type motor of ervaring. Ook als dit je eerste motor is, is onderstaande info echt wat voor jou.Circuitrijden

Ik weet nog goed toen ik in het jaar 2000 mijn 1e circuitdag had op het circuit van Zolder. Doordat mijn Kawasaki ZX6R begrenst was door de 25Kw regeling moest ik het hebben van de bochten en het remmen. Ik merkte vooral op dat je met een motor ongelooflijk hard kon remmen maar ik wist niet goed hoe je dat het beste kon doen. Zelfde verhaal voor de bochten techniek waar ook nog enorm veel te leren was. Op motor- forum werden de topics in de gaten gehouden en natuurlijk de landelijke motorbladen. Maar echt veel goede informatie over dit onderwerp is er niet en het ging daarnaast erg langzaam. Daar wil ik vanaf nu verandering in gaan brengen door het schrijven van uitgebreide blogs met verschillende onderwerpen om de motorrijders van de juiste informatie te voorzien. Onze tijd is kostbaar en we willen snel tot goede informatie beschikken. Ik heb hier jarenlang over gedaan om tot deze knowhow te komen en uiteindelijk heeft het geresulteerd dat ik comfortabel hard kan gaan op een motor. In 2009 behoorde ik tot de 10 snelste rijders van Nederland die een 1:42,6 of sneller hadden gereden op het TT-circuit van Assen 

 

Waarom?
Gratis en eenvoudig uitgebreide en relevante informatie lezen wil iedere rijder over zijn hobby. Of je nu woon-werk rijdt, mooi weer rijder bent of af en toe een (circuit)training pakt met de motor, voor ieder staat er nuttige info tussen. Door de praktische tips zal je rijvaardigheid, kennis en inzicht enorm toenemen na 1 van de opleidingen.

 

Waar gaat dit artikel over?
Dit artikel gaat alle ins & outs toelichten over de diverse aspecten die je rijvaardigheid gaan verhogen. Gebruik je deze informatie op de juiste manier door ook stap voor stap de nieuwe stof te gaan oefenen dan zal je snel beter en veiliger de motor besturen. Het is onmogelijk om alles op 1 dag te leren, hou dat in gedachten. Elke week komt er meer informatie over jouw hobby op de website. De essentie is om deze waardevolle informatie stap voor stap in de praktijk te brengen en wellicht 2 of 3 maal te lezen zodat er steeds meer blijft hangen. Door de toegevoegde filmpjes geven we nog meer duidelijkheid zodat het voor iedereen goed te begrijpen is.

Voordat we gaan beginnen: Ik heb alvast de A-Z basis tips uitgewerkt die je als motorrijder echt in gedachten moet houden.

 

Inhoudsopgave

 

De rijtechniek handleiding in vogelvlucht

De handleiding geeft jou de mogelijkheid om zonder technische kennis of andere rijopleidingen je rijtechniek te verbeteren en goed voor te bereiden voor je training op het circuit. Met andere woorden, je hebt geen VRO of KNMV opleiding nodig om dit te begrijpen. 


Gemak - de tekst en lesmethode is zo ontwikkeld dat iedereen het moet kunnen uitvoeren. Al na 1 trainingsdag heb je de motor beter onder controle. 

Gewin – je zal comfortabel een hogere bochtensnelheid kunnen rijden, betere houding, betere kijktechniek, juiste positie voeten op de steppen en de juiste volgorde van handelingen van bocht in tot bocht uit. 

Veiligheid - door de stof eigen te maken en in de praktijk te oefenen verminder je de kans op een ongeluk en kan je veiliger hard gaan. 

Genot - bij het lezen begint de voorpret al en tijdens het oefenen met de motor neemt dit alleen maar toe en zal je een leuke dag beleven. 

Het belangrijkste wat we de rijders gaan leren is om te beginnen de kijktechniek, rijlijnen, zithouding en posities voeten op de steppen.

 

Rijlijnen

Meestal zetten we als organisatie pylonnen neer bij de instuurpunten en in de apex van de bocht. Op het circuit maken we de bochten zo ruim mogelijk door een rijlijn te kiezen die de bocht minder scherp maakt. Dit betekend in de basis dat je de volledige baan gebruikt van buiten-binnen-buiten. Dus als er een rechter bocht aankomt ga je eerst helemaal links rijden, je stuurt de motor vanaf helemaal links de rechterbocht in waarna je de binnenkant van de baan op zoekt. De plek waar je helemaal aan de binnenkant van de bocht rijdt noemen we de APEX en deze ligt meestal op 2/3 van de bocht. Vanaf dit punt verlaat je de binnenkant en zoek je weer de buitenkant van de baan op. Op het moment dat je de binnenkant verlaat haal je de motor iets uit hellingshoek en draai je evenredig hieraan de gashendel verder open. Meer hierover later meer.

 

Zithouding

Comfortabel op de motor zitten is erg belangrijk voor onze racesport en komt standaard aan bod tijdens de rijvaardigheidtraining. Niet alleen voor jezelf maar ook om aan te gaan leren hoe de motor graag bestuurt wil worden. Om te beginnen niet helemaal tegen de tank aanzitten omdat je dan niet goed vrij kan bewegen en verzitten. Tussen je kruis en de tank moet een vuist passen om aan te geven hoe groot de speling ongeveer moet zijn. 
 

Verder is het belangrijk om voor niveau 1 rijders in te gaan leunen met het bovenlichaam bij het insturen van de bocht. De snelste rijders in niveau 1 en alle andere niveaus leren we om naast het inleunen, ook met 1 bil naast het zadel te gaan zitten. Als er een rechter bocht aankomt, ga je voordat je het gas afsluit met de rechter bil naast het zadel zitten. Daarnaast, hoe schuiner je gaat hoe meer je bovenlichaam richting de binnenste spiegel gaat om zo een ontspanning op te zoeken.

Dit is belangrijk om de motorfiets rechterop te houden en je probeert te “zweven” tussen de motor en het asfalt. Hoe schuiner je gaat hoe meer je ernaast gaat hangen. Rede hiervan is ook dat je het stuur losjes moet vasthebben direct nadat je de motor in hellingshoek hebt gebracht. De kracht moet van de armen af en naar de benen toe zodat de motor en het voorwiel kan zoeken naar grip. Ga je dit tegenwerken dan zal de motor zich iets oprichten en zal je langer over de bocht doen en dat willen we juist niet. De bochten willen we zo kort mogelijk maken en de rechte stukken langer.

Vervolgens is het een kwestie van oefenen van bovenstaande punten en zorgen dat dit geen aandacht meer kost. Als je bovenstaande voor 90% beheerst dan kan je verder gaan met de volgende aandachtspunten.

 

Positie voeten op de steppen

Dit is ook een belangrijk onderdeel voor de circuitrijden handleiding. We willen de motorlaarzen niet aan de grond rijden en we willen een goede balans en stabiel kunnen afzetten op de steppen. Belangrijkste is altijd dat je de binnenste (bij een rechter bocht is dit dus je rechtervoet)  voet met de bal van de voet op de binnenste step plaatst voordat je instuurt. Op die manier rij je de tenen het minst snel aan de grond.

De buitenste voet plaats je net voor de hak van de motorlaars op de step. Hierdoor zit je stabieler, kan je beter kracht zetten en glij je minder snel met je laars van de step af als je erg veel kracht gaat zetten op de buitenste step. In de bocht heb je je gewicht van je lichaam op de binnenste step en oefen je kracht uit op de buitenste step om meer gewicht naar de buitenste step te krijgen.

Beste is om dit direct te doen nadat je de motor in hellingshoek hebt zodat je er klaar voor bent om de bocht uit te accelereren. Terwijl je het gas verder opendraait, haal je de motor evenredig hieraan uit hellingshoek door middel van tegensturen en door nog meer kracht te zetten naar de buitenste step. 

 

kijktechnieken

Kijk altijd ver vooruit op de openbare weg of tijdens de rijvaardigheidstraining. Dit is zo enorm belangrijk en geeft je een hoop voordelen. Door ver vooruit te kijken kunnen je ogen het meeste waarnemen. Ook objecten vlak voor je zal opgemerkt worden. Al zou je vlak voor je kijken zie je niet wat er verderop gebeurd dus daarom: kijk altijd ver voor je uit en blijf daar heen kijken voor de juiste kijktechniek. Ga niet met je hoofd op en neer want dat zorgt alleen maar voor onrust in je hersenen met het verwerken van de informatie en snelheid. 

 

Kneedown

Onderdeel van de rijtechniek is de knee-down die je vanzelf maakt door het goed uitvoeren van bovenstaande rijtechnieken. Het is meer een gevolg van, dan dat we een aparte training hiervoor hebben. De snellere circuitrijder zal deze techniek continu toepassen om aan te voelen hoe schuin hij in de bocht ligt, je hebt de juiste zithouding, je zit op de juiste plek van het zadel en je hebt de juiste positie van bovenlichaam, armen, benen, voeten, je hebt de juiste kijktechniek, je hebt vertrouwen, je weet de principes van tegensturen en je kan harder door de bocht omdat je de motor rechterop houdt. Dit verhaal is ook van toepassing op het maken van een elbow down. Het ziet er stoer uit maar is meer een gevolg van een hoge bochtensnelheid er een goede rijtechniek.  


Om de leercurve te versnellen kan je een circuittraining boeken op een circuit zoals TT Assen of circuit Zandvoort. 


Iets leren kost aandacht en dit wil je niet op de openbare weg gaan oefenen zonder ervaren instructeur en met de vangrails, stoepranden, paaltjes en bomen. Op het circuit legt de gecertificeerde instructeur stap voor stap uit hoe je je motor beter onder controle krijgt, hoe je je menselijke gedachten moet aanpassen en juist zo moet handelen wat je motor fijn vindt. Oftewel: handelen naar de behoeftes van de motor en de menselijk foute handelingen uitschakelen waardoor je ineens wel je knieslider aan de grond rijdt en dit met een hogere snelheid als ooit te voren.

 

Circuitdag  -->  boek een circuitdag

 

 

Stappenplan van straatrijder tot en met het deelnemen aan wedstrijden

 

Stap 1: zorg voor een goede basis snelheid en vaardigheden

Natuurlijk moet je eerst leren motorrijden bij een motorrijschool en examen doen bij het CBR voor je motorrijbewijs. Hoewel een rijbewijs op het circuit niet verplicht is maar wel geadviseerd wordt. Door de diverse circuit trainingen te volgen en aan minimaal 10 circuitdagen te hebben deelgenomen zou je kunnen overwegen om aan een race deel te nemen. Het getal 10 is niet wettelijk vastgelegd maar dat zou ik als advies willen geven. Stel je hebt eerst 3 cursussen gevolgd bij Racecracks of een andere organisatie om je rijtechniek te verbeteren (een mooie opbouw zou zijn voor een motor circuit training: circuit Lelystad, Zandvoort en daarna TT Assen circuit)

Daarna minimaal 10 keer vrij gereden waarbij zelfstandig veilig rijden op het circuit geen problemen opleverde. Dan zou je kunnen overwegen om de volgende stap te zetten als je dat wil. Aan een wedstrijd deelnemen is leuk, spannend en gaaf om met anderen de strijd aan te gaan. 

Hoewel zelf racen helemaal geen noodzakelijke vervolg stap is op het Circuitrijden. Het rijden op het circuit is zo enorm uitdagend en verslavend omdat je telkens veel kan leren en jezelf kan overtreffen.
 

Stap 2: Bedenk in welke competitie je wilt motorracen en ga je race licentie halen

Voordat je mag racen moet je eerst je licentie halen. Dit doe je niet bij de Nederlandse motor bond maar bij een circuitschool organisatie. Via internet kan je de organisaties wel vinden of vraag het even aan iemand die al racet.

Racecracks bied de licentiedag niet aan omdat we ons meer richten in het opleiden van de rijders in plaats van de examendag. 

Om deel te nemen is een sportmotor toch wel aan te bevelen om mee te doen aan een motorrace.

Er zijn verschillende licentiedagen en ook de Toms cursus voor de ZAC. Zoek uit met welke licentie je aan welke wedstijden mag deelnemen. Dit verandert jaarlijks dus daarom sommen we dit niet op. Kijk op de site van de aanbieders om hier een antwoord op te krijgen.

De Zomeravondcompetitie oftewel de ZAC bij rsz motorsport is laagdrempelig en zeer geschikt om je 1e wedstrijd te rijden. Er zijn verschillende klassen op basis van cilinderinhoud en rondetijden. De wedstrijden zijn meestal doordeweeks en je rijdt in de ochtend 2 kwalificaties en in de middag 2 races. 

 

 

Waar kan je een wegracelicenties aanvragen

Bij de KNMV  en bij de MON kan je de racelicentie aanvragen en de nodige motorverzekeringen afsluiten. Kies de juiste motorverzekering en als je twijfelt welke verzekering je moet afsluiten, overleg dan even met 1 van bovenstaande bedrijven omdat er verschillende verzekeringen in je licentie verwerkt zitten.  

De ow cup is professioneler opgezet en altijd op een Vrijdag of in het weekend. Er zijn 3 klassen 600cc en 3 klassen 1000cc. Elke klasse is ingedeeld op rondetijden. In de ochtend zijn er 2 kwalificaties en in de middag 1 race.


De NK supercup600 en NK supercup1000 klasse zijn in principe de vervanger geworden van het onk dutch supersport en dutch superbike omdat de knmv is gestopt met het Nederlands kampioenschap. 


Beide bovenstaande kampioenschappen hebben een klassement waarna een rijder dus kampioen kan worden. 

Racecracks organiseert met FR-Performance races in de grootste cup competitie van Duitsland. In 2020 op het circuit van Oschersleben en Lausitzring. Een licentie is niet nodig. Meer info: http://www.racecracks.nl/Oschersleben/


Wat bij het normale circuit rijden niet voorkomt en bij de races wel is de staande start vanuit stilstand. Bij een goede uitvoering hiervan kan je veel plekken winnen. Het is niet alleen een kwestie van zo snel mogelijk wegrijden maar het complete spel. Bij de licentiecursus leer je hoe je veilig kan starten volgens de race reglementen. 

 

20 tips voor het maken van een goede start

  • weet van te voren goed waar je startplek is. Dus welke rij + positie;
  • zorg voor extra warmte in je banden door te accelereren en te remmen;
  • rij de opwarmronde op behoorlijk hoog tempo;
  • verminder vaart de laatste 1000meter en rij op de grid rustig naar je startplek;
  • stop 50cm voor de streep en zet de motor in zijn vrij;
  • nu wachten totdat ieder op zijn plek staat. Kijk recht voor je en niet om je heen naar je concurrenten;
  • als de persoon voor het startveld de vlag omhoog doet en wegloopt zet je de motor in zijn 1e versnelling;
  • vervolgens laat je de koppeling iets opkomen en rij je de laatste 50cm naar de streep toe, dit om te checken of de motor goed in zijn versnelling staat;
  • je stopt door de voorrem in te knijpen en deze hou je vast;
  • altijd beide benen op de grond;
  • daarna ga je helemaal tegen de tank aanzitten om wheelies te verminderen;
  • hoofd richting de kuipruit;
  • als de rode lichten aangaan verhoog je het toerental naar een toerental wat je fijn vindt om te starten, liever te hoog dan te laag tegen het smoren van de motor;
  • vervolgens laat je de koppeling opkomen tot het punt van aangrijpen;
  • als de lichten uitgaan laat je de voorrem los, draai je het gas verder open en tegelijk laat je de koppeling een klein stukje opkomen en daarna hou je deze even vast op dit punt om een wheelie te voorkomen;
  • probeer heel snel te reageren als het licht uit gaat, oefen deze reactie bij een verkeerslicht;
  • vervolgens de koppeling verder oplaten en de linker voet naar de step toe om op te schakelen. Je schakelt net voor het einde van de 1e versnelling op of iets eerder als je voorwiel los komt of om een wheelie te voorkomen;
  • direct nadat je motor in de 2e versnelling staat zet je ook je rechterbeen op de step;
  • zoeken naar ruimte en je positioneren voor de 1e bocht;
  • doorgaans kan je 50 meter later dan je normale rempunt remmen na een stilstaande start. 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Boek met rijtips